Domov Prisluhni svoji prebavi in izboljšaj počutje

Prisluhni svoji prebavi in izboljšaj počutje

Te zanima kako si pomagati pri težavah s prebavo? Pripravila sem ti nekaj nasvetov.

Ko govorimo o prebavi, marsikatera ne želi odprto govoriti o tem. Običajno je ob pogovoru o prebavi prisoten sram, na primer kadar te nekdo, recimo že zdravnik, vpraša po tem kolikokrat hodiš na wc, imaš pline, si zaprta in podobno.

Ja, mogoče smešna, ampak realna ugotovitev. Še posebej, ker to resnično počne čisto vsako živo bitje na tem planetu. Pustimo par posameznic, ki se kar hitro sprostijo in so odprte glede tega, kapo dol takšnim, vendar pa velika večina prebavne težave drži zase. Zelo zanimivo, da smo nekatere prej pripravljene govoriti o svojih spolnih navadah z osebami, ki jih bežno poznamo, kot pa se o črevesnih težavah pogovarjati s svojimi bližnjimi. Po eni strani je prav, da določene stvari ostanejo za zaprtimi vrati kopalnice, vseeno pa ni prav, da nam je o prebavi težko govoriti vsaj z najbližjimi. Dejstvo je, da je prebava in vse povezano z njo, del vsakega izmed nas. Zavedati se moraš, da je o prebavnih problemih pomembno spregovoriti, saj lahko s pogovorom kakšno morebitno bolezensko stanje prej prepoznaš, pravočasno pozdraviš in urediš.

Zagotovo si se kdaj že srečala s težavami povezanimi s črevesjem, zaradi katerih nisi mogla popolnoma uživati svojem dnevu. Pa naj bo to zaprtje, napihnjenosti, diareja ali slabost.

Navsezadnje so prebavne težave dostikrat povezane s samim načinom življenja. Ko zaradi hitrega in posledično nezdravega načina življenja preobremenimo svoje črevesje, nastanejo težave, ki se prej kot slej vidijo tudi navzven - v pomanjkanju energije, poslabšanem stanju kože, slabšemu počutju in podobno. Pogosto ponavljajoče težave lahko vodijo tudi v resnejše kronične bolezni, zato je dobro ukrepati čimprej.
 

Nahrani dobre bakterije

Z uravnano prehrano poskrbiš, da se črevesni mikroorganizmi v svojem okolju počutijo udobno in nimajo željo po prevladi. Vse je v zmernosti, tako naj bo tudi pri mikroorganizmih. Dokler živijo v sožitju je super, ko pa se določena vrsta odloči prevladati drugo, lahko nastanejo težave. V normalni črevesni flori živijo koristne mlečno kislinske bakterije (probiotiki) in tudi glivice, med katere sodi tudi sicer neškodljiva kandida. Če se le-ta preveč razraste, se to pokaže v neustrezni prebavi zaužite hrane kar vodi do napihnjenosti, vetrov, lahko tudi zaprtja. Zato poskrbi, da v svojo prehrano vključiš probiotike. Probiotoki so skupina »dobrih« bakterij, ki naredijo red v prebavi in pripomorejo pri razgradnji hrane. Zaradi tega bodo scenariji kot so napihnjenost, plini in ostale prebavne težave redkejše.
 

Hrane ne jej v naglici

Zaradi hitrega načina življenja in visokega števila dnevnih obveznosti, si večkrat enostavno ne moreš vzeti časa za kvaliteten obrok. Razumem, da je to stalnica modernega načina življenja, vseeno pa poskusi vsaj tisti na hitro pripravljen obrok, pojesti v miru. Na splošno je za pravilno delovanje prebave pomembno, da ne ješ v naglici. Če svoj čas prihraniš na pripravi hrane, ga ne zmanjšaj pri uživanju. Prežveči ta sendvič v miru. Zaslužiš si. Če zaužiješ preveliko količine hrane, se ta hrana v prebavilih razgrajuje dlje časa, kar lahk pripelje do fermetacije, ki se kaže v obliki napihnejnosti in plinov. Torej, preden hrano pogoltneš, jo poskusi prežvečiti vsaj 3x dlje kot bi jo ponavadi. Prebavi in sebi boš naredila uslugo in se prikrajšala nepotrebne napihnjenosti in podobnih težav zaradi katerih ne bi mogla brezskrbno uživati. 
 

Izogni se poznemu prehranjevanju 

Tako kot ti, tudi tvoja prebava zahteva svoj čas in potrebuje počitek. 
 

Redno pij vodo

Naravna ali mineralna voda je pomembna za pravilno delovanje telesa saj med drugim poskrbi, da prebava lažje steče. Vodo je najbolj priporočljivo piti takrat, kadar ne ješ, saj prevelika količina vode lahko razredči želodčno kislino, to pa pripomore k slabši razgradnji hrane. 
 

Uživaj vlakninsko bogato hrano

Balastne snovi oz. vlaknine so snovi, ki se ne prebavijo v tankem črevesju in sporočijo debelemu črevesju, da bi rade šle mimo. Na kratko, če imaš težave z zaprtjem, je to idealna rešitev. Učinek se ne bo pokazal takoj, vendar pa se bodo težave po parih dneh užitja izboljšale. Vir vlaknin najdeš v izdelkih kot so lanena semena, oves in izdelki iz čistega ovsa, robide, hruške, brokoli, oreščki, polnozrnata žita, žitni kalčki itd.
 

Redno telovadi

Redna telovadba bo zbudila še tako počasno prebavo in hkrati pomagala pri zaščiti debelega črevesja pred prekomernimi vnetnimi odzivi.
 

Spoznaj svoje telo in vodi dnevnik hrane

Z vodenjem dnevnika hrane boš spoznala po kateri hrani si se počutile slabo in boš lahko ustrezno izločila alergene. S tem ne mislim, da kar po vrsti črtaš iz prehrane vse alergene, najbolj znana in pogosta sta gluten in laktoza, ki sta sedaj postala nekakšna modna prehranska smernica, vendar, če resnično opaziš, da ti večkrat po določeni vrsti hrane nekaj ne ustreza, je to dober pokazatelj, da takšen tip hrane izločiš ali vsaj zmanjšati v svojem jedilniku. Če nisi povsem prepričana, pa svetujemo tudi testiranje na alegrene. 
 

Zelenjavo prekuhaj

Surova zelenjava je seveda zdrava, a vendar pri marsikateri posameznici lahko povzroča težave kot so napihnjenost in neprijetni vetrovi. Kuhanje zelenjave lahko tovrstve težave olajša. Prav tako pomaga tudi uživanje zelenjave skupaj z maščobno bogato hrano (npr. omake), saj se nastali plini skupaj s kombinacijo maščob lažje odstranijo iz prebavnega trakta.
 

Vse je v zmernosti - uživaj raznoliko hrano

Tako kot velja za vse v življenju, je tudi pri hrani pomembna zmernost. Oče toksikologije Parcelesus je leta 1567 dejal: »Vse snovi so strupene, le njihova doza določa strupenost.« Kar pomeni, da že na primer prevelike količine sadja, še posebej tistega z veliko količino sladkorjev, lahko pripeljejo do prebavnih težav. Če imaš težave po uživanju nekaterih vrst žit, to ne pomeni nujno, da moraš gluten črtati iz prehrane - mogoče ti telo samo sporoča, da ga imaš v presežku (kar seveda ne drži v kolikor imaš diagnosticirano celiakijo!). Skratka, spoznaj svoje telo in poslušaj kaj ti sporoča. Ne pretiravaj samo z eno vrsto hrane. Včasih si tvoje črevo želi le raznovrstnosti in drugačno sestavo živil.
 

Obišči strokovno pomoč

V kolikor imaš pogosto težave s prebavo, ki se ne izboljšajo kljub vsem ukrepom, se posvetuj z zdravnikom. Včasih je vzrok za tvoje prebave težave kje drugje – lahko so krivi hormoni, ščitnica ali pa kaj drugega.

Komentarji