background image

Najbolj vroče diete letošnjega leta in njihove slabosti, 2. del


Kruta resnica za trendnimi dietami, kljub temu da dajejo hitre rezultate, je, da so lahko tudi nevarne za zdravje.

Ketonska in LCHF-dieta

Način prehranjevanja z visoko vsebnostjo maščob in drastično omejenim uživanjem ogljikovih hidratov.
Kakšna dieta je to?

Pri tej dieti v povprečju 75 odstotkov kalorij v telo vnesemo z maščobami, 10 odstotkov je beljakovin in le 5 odstotkov ogljikovih hidratov. Značilen obrok zajema jajca na maslu z malo zelenjave. Prepovedana živila so vsa žita, sladkor, škrobnata zelenjava in večina sadja (uživa se lahko jagodičevje). Meso in druge oblike nasičenih maščobnih kislin je treba uživati zmerno.
Kaj se zgodi v telesu?
Ta dieta je zasnovana tako, da telo spravi v ketozo, tj. metabolno stanje, pri katerem se za energijo porablja telesno maščobo in ne glukoze, ki bi je telo drugače prejelo iz ogljikovih hidratov.
Prednosti
Pri ketonski dieti boste hitro izgubljali kilograme, kar vam bo dalo veliko motivacije za nadaljevanje. Veliko ljudi, ki se že dlje prehranjuje po njenih načelih, prav, da nikoli niso lačni.
Slabosti
Izgubljanje vode in elektrolitov lahko poveča tveganje za pojav dehidracije. Sprememba načina prehranjevanja z visokohidratnega na visokomaščobnega pri nekaterih posameznikih v začetku povzroči nekaj neprijetnosti. Znaki so lahko podobni gripi, zato ta pojav imenujemo ketonska gripa. Glavobol, slabost, zaprtje ali driska, pomanjkanje energije – vse to je zgolj telesna reakcija na pomanjkanje ogljikovih hidratov. Priporoča se, da vzporedno z dieto jemljete prehranska dopolnila, da nadomestite vitamine in minerale, ki bi jih pri običajnem načinu prehranjevanja dobili iz sadja, nekatere zelenjave in žit.

Prekinitveni post

Gre za način prehranjevanja, ki ima mnoge koristi, največ ljudi pa se za to odloči predvsem zaradi izgube telesne teže. Pri dieti ni določil, katero hrano jesti, edino pravilo je le, da je treba slediti dvema fazama: fazi stradanja in fazi hranjenja.
Kakšna dieta je to?
Obstaja več različic te diete, najpogostejši pa sta:
-Pristop 16:8: Najpogostejša in tudi najlažja pot je pristop 16:8, ki narekuje, da 16 ur telo strada, 8 ur pa lahko jemo. Običajno se posamezniki odločijo preskočiti zajtrk in imajo prvi obrok okrog 12. ure, saj lahko tako normalno opravijo večerjo ob 20. uri. Pomembno je, da se ostalih 8 ur, ko lahko jemo, ne prenažiramo. Obroki naj vključujejo predvsem zdravo hrano v zdravih merah.
-Pristop 5:2: Pomeni, da 5 dni na teden jemo normalno, po lastni izbiri pa določimo dva dneva, ko ne jemo nič ali zelo malo (do 500 kcal na dan). Ta dva dneva izberemo tako, da bo za nas najbolj optimalno. Če se ukvarjamo s športom, ne stradamo na dneve, ko smo fizično zelo aktivni. Kalorije, ki jih zaužijemo na dan stradanja, naj bodo kakovostnega porekla.
Kaj se zgodi v telesu?
Ker imamo omejen čas, kdaj jemo, povsem spontano pride do tega, pojemo manj kalorij na dan. Kalorični deficit je pri tej dieti tudi edini razlog, zakaj začnemo izgubljati telesno maščobo. Dodatna prednost prekinitvenega posta je, da 'šoki', ki jih povzročamo telesu, pospešijo metabolizem, kar je dodatna prednost pri izgubi telesne teže. Post povzroči, da je krvni sladkor v telesu bolj uravnotežen, hkrati pa se raven inzulina v krvi zniža, to pa pomeni, da je maščoba, ki jo telo ima shranjeno kot zaloge, enostavneje razpoložljiva za gorivo.
Prednosti
Nekaterim ljudem je prekinitveni post priročen, saj si prehranjevanje vnaprej načrtujejo, prav tako dieta ne zahteva posebnih ali dragih živil.
Slabosti
Navali lakote so lahko vsaj v začetku izredno obremenjujoči, zato ta dieta ni primerna za ljudi, ki hitro obupajo. Zaradi postenja lahko pride do utrujenosti in nizke ravni sladkorja v krvi, zato se je ne priporoča sladkornim bolnikom Ta dieta tudi ni primerna za ljudi, ki redno jemljejo zdravila, ki zahtevajo zaužitje s hrano. Ker gre za precej drastičen način prehranjevanja, se v vsakem primeru pred začetkom posvetujte s svojim zdravnikom, še posebno če imate katero koli kronično bolezen.

Paleo dieta

Jedli boste kot naši predniki iz paleolitika, ki so uživali veliko mesa, ki so ga sami ujeli, ter sadja in zelenjave. Prepovedana je industrijsko predelana hrana, sladkor in izdelki iz žit.
Kakšna dieta je to?

Stroga paleo dieta temelji na mesu (tudi divjačini), ribah, jajcih, oreščkih in divje rastoči zelenjavi. Prepoveduje predelano hrano, sladkor, sol, rafinirane maščobe, mlečne izdelke, alkohol, žita in stročnice ter nekaj vrst škrobnate zelenjave. Teorija za to dieto pravi, da se je večina zdravstvenih težav sodobnega časa začela z razmahom intenzivnega kmetijstva, z izdatnim uživanjem rafiniranih rastlinskih olj in sladkorja ter številnih kemijsko obdelanih živil in nerazpoznavno predelanih živil.
Kaj se zgodi v telesu?
Z izogibanjem procesirani hrani boste stabilizirali raven sladkorja v krvi, saj ne boste uživali sladkih in slanih prigrizkov, v telo posledično ne boste vnesli preveč natrija, kar pa bo ugodno vplivalo na zdravje srca in ožilja ter uravnalo krvni pritisk. Ker boste jedli polnovredna živila in v telo vnesli veliko vitaminov in mineralov, boste tudi lažje shujšali in se izognili mnogih kroničnim boleznim.
Prednosti
Uživali boste ekološko pridelano zelenjavo in (pusto) meso ekološkega porekla, v obojem lahko uživate v skoraj neomejenih količinah. Ker boste izločili krompir, riž in vse izdelke iz moke, lahko izgubite veliko odvečnih kilogramov, predvsem okoli pasu, in znižate raven trigliceridov v krvi.
Slabosti
Ker boste iz prehrane izločili vsa žita in stročnice, bo vašemu telesu morda primanjkovalo pomembnih vitaminov in fitokemikalij, kar potencialno lahko vodi v tveganja za razvoj različnih bolezni: srčnih, raka in sladkorne bolezni. S tem ko se boste izognili mlečnim izdelkom (kravjim), lahko občutite pomanjkanje beljakovin in ključnih mineralov, kot je kalcij. Svojo prehrano zato dobro načrtujte in uživajte raznovrstno zelenjavo ter po potrebi tudi prehranska dopolnila.

Sredozemska dieta

To je tradicionalni način prehranjevanja ljudi, ki živijo ob Sredozemskem morju – v nekaterih evropskih državah, v severni Afriki in na Bližnjem vzhodu.
Kakšna dieta je to?

Sredozemska dieta vsebuje veliko zdravih maščob in živil, kot so oreščki, olive in rastlinska olja; morska hrana je na jedilniku vsaj dvakrat tedensko; pogosta je uporaba stročnic, sadja, zelene listnate zelenjave in polnozrnatih živil. Ljudje ob Sredozemskem morju si privoščijo tudi kozarec vina na dan, občasno uživajo mlečne izdelke, rdeče meso pa le redko dodajajo v svoje obroke.
Kaj se zgodi v telesu?
Ker je ta prehrana bogata s svežo zelenjavo, polnozrnatimi živili in zdravimi maščobami, telo prejme veliko vitaminov B in antioksidantov, kar pomaga celice zavarovati pred poškodbami. Mnogo živil, ki sodijo v to dieto, lahko uravna ravni slabega holesterola v krvi, kar izboljša zdravje srca in lahko preprečuje pešanje kognitivnih zmogljivosti.
Prednosti
Ogromno podatkov kaže, da ljudje, ki se prehranjujejo v skladu s sredozemsko dieto, živijo dlje in so na splošno bolj zdravi. Obsežna raziskava iz leta 2013, objavljena v reviji Annals of Internal Medicine, je odkrila, da imajo ženske, ki živijo po načelih te diete, 46 odstotkov več možnosti, da se zdrave postarajo brez večjih kroničnih bolezni, izgube kognitivnih zmogljivosti ali duševnimi težavami. Prednosti prehrane z veliko vlakninami pomaga pospešiti prebavo in uravnava sladkor v krvi, saj zagotavlja enakomerno raven energije. Če želite shujšati, vam bo morda v pomoč podatek, da je neka študija ugotovila, da so ljudje na tej dieti v enem letu v povprečju izgubili 7 kilogramov.
Slabosti
Strokovnjaki se strinjajo, da slabosti dejansko ni. Nujno je, da uživate veliko sveže zelenjave in ne pretiravate s pršutom in količino dodanih olj. Gre namreč za življenjski slog, ne za pravo dieto.

Fotografije: Bigstock

Preberite tudi


Komentarji