Domov Jeste dovolj, da lahko shujšate? 1. del

Jeste dovolj, da lahko shujšate? 1. del

Staro prepričanje: manj hrane pomeni manjšo težo. Novo razmišljanje: krčenje količine zaužitih kalorij lahko zavre izgubo odvečne maščobe.

Vsakih nekaj let si kakšna slavna hollywoodska igralka prisvoji naslovnice revij in časopisov po ekstremni dieti za vlogo v filmu. Pomislite na Renee Zelwegger v Dnevniku Briget Jones, Natalie Portman v Črnem labodu in Anne Hathaway v Nesrečnikih. Me informacije o njihovih strategijah hujšanja goltamo z veliko žlico, a so v osnovi vse te strategije enake – igralke poročajo, da so besno stradale in uživale peresno lahke in mikroskopsko majhne obroke, da so se pripravile na zadnjo vlogo. Ko vidimo vitke postave teh celuloidnih siren, smo prepričani, da je rezanje kalorij ena najbolj učinkovitih strategij za hujšanje.

Dejansko pa gre za mit. Velika slika razkrije popolnoma drugačno zgodbo: takšno, ki priča o počasnejšem porabljanju energije in potencialno večji shrambi maščobe po dolgotrajnejšem odrekanju vnosa energije.

Novo razmišljanje o hujšanju

Včasih smo bili prepričani, da je hujšanje in vzdrževanje zdrave telesne teže enostavna enačba, ki kaže razmerje med vneseno in porabljeno energijo. Več kot vemo o tem, kako telo deluje, bolj jasno postaja, da rejenje in hujšanje nista tako enostavna. Pri načrtu prehrane, ki zajema manjšanje vnosa kalorij in je tudi uspešen, polovica kilogramov v večini primerov odpade v prvem letu, nadaljnje hujšanje pa lahko traja še vsaj dve leti. Vsaj tako so odkrili raziskovalci Ameriškega inštituta za diabetes. To pa je dolg čas za omejevalno dieto – še posebej glede na vse večje število dokazov, da ima prehranjevanje po ptičje številne pomanjkljivosti. Zato se vam splača informirati, preden iz svoje prehrane odrežete preveč. Radikalno manjšanje vnosa energije ima lahko številne neželene in presenetljive posledice za vaš metabolizem in sposobnost kurjenja maščobe.

Metabolni počasni pas

Zmanjšali ste število zaužitih kalorij. Adijo, tortica. Počutite se kot pravi zmagovalec. Mogoče ste vnos energije zmanjšali za 1.500 kalorij na dan. Mogoče 1.000. Mogoče celo manj. Mogoče vas je ta način prehranjevanja v nekaj tednih tako močno skrčil, da se lahko spet stlačite v stare kavbojke ali najljubšo obleko – za zdaj. Resda ste super lačni, a ste tudi super srečni. Vaše telo deluje s polno paro in se je prelevilo v pravi stroj za porabljanje energije. Zato ste se seveda odločili, da se boste nizkokalorične prehrane držali vse življenje. Pa je to resnično dobro za vaše boke? Ali obstaja možnost, da se vam bo načrt maščeval? Čeprav se boste z manj kalorijami sprva znebili kilogramov, bo tak način prehranjevanja vaš metabolizem hitro prestavil v počasni vozni pas, kjer se lahko celo ustavi, če boste vztrajali pri tako nizkem vnosu energije.

Do takrat pa je lahko vaša prva izguba kilogramov, ki jo pokaže tehtnica, dejansko privid. Hitra izguba teža, katere se ljudje v prvih tednih tako veselijo, je posledica porabljanja zalog ogljikovih hidratov (glikogena). Za vsak gram porabljenega glikogena izgubite tudi tri grame vode, zato je izguba manjše količine odvečne teže tako enostavna, ko začnete nižati vnos energije. V resnici najprej izgubljate tekočino, in če boste spet začeli uživati več ogljikovih hidratov, boste to tekočino povrnili, z njo pa se bo dvignila tudi številka na tehtnici.

Študije so pokazale, da lahko imajo diete z omejevanjem vnosa kalorij dolgoročno obraten učinek. Nekatere kažejo, da se metabolizem ne upočasni, dokler vnosa kalorij ne znižate za 800 kalorij dnevno. Druge študije kažejo, da vsako zmanjšanje vnosa kalorij upočasni metabolizem – manj kalorij kot zaužijete, počasneje kurite zaloge maščob.

Že dolgo je znano, da se pri dramatičnem zmanjšanju vnosa kalorij dramatično upočasni tudi bazalni metabolizem – torej količina energije, ki jo telo porabi za svoje osnovne funkcije. Eden prvih nenujnih procesov, ki se 'ugasne', je proizvodnja telesne toplote. To je tudi eden glavnih razlogov, zakaj je več tistih, ki tarnajo, da jih zebe, med ljudmi na dieti, ki omejuje vnos energije. To je prvi indikator, da porabljate manj energije. Temu strokovnjaki pogosto pravijo 'odziv na stradanje', saj z manjšo količino zaužite hrane telo neha porabljati toliko kalorij kot prej. Postane bolj 'učinkovito', ker ustavi vse procese, ki niso nujni za preživetje.

Ti učinki na metabolizem pojasnjujejo, zakaj ljudje pogosto dosežejo točko, na kateri kilogrami več ne izginjajo, kljub začetnemu obetavnemu zmanjšanju konfekcijske številke. Upočasnjevanje metabolizma je lahko dolgoročno velikanska ovira za vzdrževanje želene telesne teže ali nadaljnje hujšanje. Prav tako je krivec za tisti nadležni povratni učinek. Saj veste. Tisti odvratni jojo. Ker se vaše telo prilagodi nižjemu vnosu energije z izklapljanjem določenih funkcij, obstaja večje tveganje, da se boste po koncu diete zredili, ker vaše telo ostane v načinu manjše porabe energije, in to včasih zelo dolgo.

V naslednjem delu članka: Kako teorijo prenesti v prakso

Fotografija: Depositphotos

Preberite tudi

Komentarji