background image

Resnice in zmote o slabokrvnosti


Čeprav sodi med najpogostejše težave sodobnega človeka, še vedno obstaja precej zmot in premalo poznanih dejstev o tem bolezenskem stanju.

Slabokrvnost ali anemija je bolezen, za katero najpogosteje zbolevajo ženske. Razlog za to so najpogosteje menstrualne krvavitve, nosečnost in različne diete. Začetni simptomi so pogosto blagi in neopazni, izkažejo pa se v obliki glavobolov, utrujenosti in oslabelosti. Kasneje se lahko pričakuje še vrtoglavica, razpoke na nohtih in v kotičkih ustnic, pomanjkanje apetita, živčnost, oteženo dihanje … Zdravnik vam bo najverjetneje predpisal ali svetoval jemanje železa v obliki tablet ali prehranskih dodatkov, ampak v blažjih primerih lahko to bolezen enostavno preženete s spremembo prehrane. Uporaba nadomestkov prinese s seboj tudi določene stranske učinke, kot sta driska ali zaprtost.

Pomen železa

Železo se nahaja v vseh celicah telesa in ima zelo pomembno vlogo pri številnih funkcijah. Med ostalim je nujno za prenašanje kisika iz pljuč v ostale celice. Ko organizem ne dobi dovolj železa, se raven hemoglobina v rdečih krvničkah zniža, s tem pa celice telesa ne dobijo dovolj nujnega kisika, zato ne delujejo, kot bi morale. Prav tako železo krepi odpornost organizma. Najboljši rastlinski viri železa poleg stročnic in oreškov so kakav, med, matični mleček, koprive (sveže, v čaju ali tinkturi), česen (svež ali tinktura), rdeča pesa, krompir, robide, proso, ovseni kosmiči …

Mit: meso je glavni vir železa

Meso je odličen vir železa, še posebno drobovina (živalska jetra in srce), konjsko meso in ostalo rdeče meso. Vseeno pa to ne pomeni, da mora biti obvezno vsak dan na jedilniku – še posebno danes, ko vemo, da se pri gojenju živali uporablja veliko kemičnih sredstev, vključno z antibiotiki in hormoni, zato lahko takšno meso celo škodi organizmu, namesto da bi mu koristilo. Najboljši način, da se zadovolji dnevni potrebi po železu, je raznovrstna prehrana, ki lahko vključuje tako živila živalskega izvora še bolje pa rastlinskega, ki so še vedno v marsikateri družini zapostavljena.

Mit: železo iz mesa se bolje absorbira

Železo iz mesa se lažje absorbira, a to vsekakor ni garancija, da imajo strastni oboževalci mesa večje zaloge železa v svojem organizmu. Nasprotno – za anemijo pogosto zbolijo tudi ljudje, ki uživajo meso v vsakem obroku. Razlog je večja zastrupljenost črevesja, s tem pa se poslabša zmožnost absorpcije. Še eden od vzrokov takšnega stanje se skriva v tem, da mesojedci neredko uživajo premalo sadja in zelenjave, ki sta bogata z vitaminom C, zadolženim za izboljšanje absorpcije železa. Torej, ni dovolj le vnašati v telo primerne količine železa, temveč je treba zagotoviti tudi pravilno delovanje prebavnega sistema. Tako se omogoči prava raven tega minerala v krvi. Poleg mesa je treba uživati veliko sveže zelenjave, bogate z vitaminom C, še posebno zelene listnate zelenjave (zelja, brokolija, ohrovta, špinače, blitve …). Prav tako se je treba izogibati kombiniranju živil, ki vsebujejo železo, z mlečnimi izdelki, saj kalcij moti asimilacijo železa. To velja tudi za kavo in ostale kofeinske napitke.

Mit: vegetarijanci imajo več možnosti, da zbolijo za anemijo

Ena od velikih zmot je, da je slabokrvnost pogostejša pri osebah, ki ne uživajo mesa. Resnica je, da bo tudi vegetarijanec zbolel za anemijo, ampak le če njegova prehrana ne bo uravnotežena. Poznano je, da vegani in vegetarijanci vnesejo v telo velike količine vitamina C preko rastlinskih živil, njihov prebavni trakt pa je manj obremenjen s škodljivimi snovmi, zato je tudi absorpcija železa boljša. Dokazano je, da imajo vegetarijanci občutljive črevesne receptorje za železo in je zato manj možnosti, da v krvi ne bi imeli dovolj železa. Poleg tega je manj poznano, da so nekatera rastlinska živila, kot so stročnice in oreški, veliko bogatejša z železom. Določena vsebujejo po šestkrat večje odmerke železa kot meso ali ribe.

Mit: preventivno moramo jemati nadomestke železa

Dnevne potrebe po železu znašajo 1 mg za moške in 2 mg za ženske. Železo se v prebavnem sistemu absorbira 10- do 15-odstotno, pravilna prehrana (mesna ali vegetarijanska) pa zagotavlja optimalne količine železa, zato preventivna uporaba različnih izdelkov, še posebno brez priporočila zdravnika, ni potrebna. Ti preparati v obliki tablet ali šumečih tablet se uporabljajo v primeru anemije zaradi velikega pomanjkanja železa, saj vsebujejo spojine dvovalentnega in trivalentnega železa, ki sta zelo učinkoviti kot dopolnilo železa. Oralno vnašanje železa v primeru anemije se izvaja najmanj tri mesece, samoiniciativna in nezmerna uporaba preparatov pa lahko povzroči različne zdravstvene težave. Dvovalentne oblike običajno povzročijo stranske učinke (bolečine v želodcu, trebušni krči, zaprtje ali driska). V težjih oblikah se lahko pojavi tudi krvavitev v želodcu, kar se običajno zgodi pri otrocih, če po nesreči zaužijejo tablete. Veliki odmerki oralno zaužitega železa lahko povzročijo vnetje črevesne sluznice in črevesja, bruhanje, drisko, bolečine v želodcu, krvave driske, letargijo in otežijo dihanje.

Opomba: Barva blata pri osebah, ki jemljejo različne preparate železa, je najpogosteje črna, a to ne pomeni, da gre za krvavenje v črevesju.

Mit: Špinača je naravno zdravilo proti anemiji

Čeprav je špinača eden pomembnih virov železa, se le-to zelo težko absorbira, saj vsebuje natrijeve in kalijeve soli oksalne kisline. Špinača je bogata z vitamini in minerali, a ne bo prav veliko pripomogla pri anemiji, katere vzrok je pomanjkanje železa. Poleg tega visoke koncentracije oksalatov lahko povzročijo ledvične kamne. Eno od živil, ki je zelo bogato z železom, je pravi kakav, ki v 100 gramih vsebuje 15 mg železa. Sledijo otrobi (13 mg), ki so dober vir folne kisline, ter peteršilj (10 mg). Teh živil se ne sme kombinirati z mlekom in mlečnimi izdelki, saj le-ti zmanjšujejo absorpcijo železa.

Fotografija: BigStock

Preberite tudi


Komentarji