background image

Resnica za trendi prehrane: dieta brez glutena


Brezglutensko prehranjevanje je že nekaj časa priljubljen trend prehranjevanja. Pa je tudi dober za vas in vaše zdravje na dolgi rok?

Zahteva

Izogibanje živilom, ki vsebujejo gluten – beljakovino, ki jo najdemo v pšenici, rži, ječmenu in ovsu. S tem z jedilnika odstranite tudi zdrava živila, kot so polnozrnati kruh, testenine in žita.

Ideja

Prehrana brez glutena je bolj zdrava tudi za ljudi, ki nimajo celiakije. Ena od treh oseb je mnenja, da to drži, podobno število oseb pa meni tudi, da jim bo dieta brez glutena pomagala shujšati. Nekatere osebe tudi trdijo, da se po brezglutenski prehrani počutijo bolje in se kot rezultat tega samodiagnosticirajo s preobčutljivostjo na gluten.

Znanost pravi

Za splošno populacijo izogibanje glutenu nima nobenih zdravstvenih koristi, ne izboljša počutja, prebave ali odzivov na vnetja. Pravzaprav gluten igra pomembno vlogo za zdravje srca, črevesja in imunskega sistema. Nepotrebno izogibanje glutenu lahko poveča tveganje za pomanjkanjem hranil, delno tudi zaradi dejstva, ker se izogibate hrani, ki vsebuje polnozrnata žita. Potencialno 'ogrožena' hranila so vitamini skupine B, prehranske vlaknine, jod in vitamin E. Poleg tega brezglutenska prehrana nima popolnoma nobenih koristi za izgubo odvečne telesne teže. Raziskave kažejo, da lahko brezglutensko prehranjevanje celo vodi do pridobivanja teže, saj mnoga živila vsebujejo več maščobe in sladkorja kot njihove glutenske alternative.

Zakaj se torej osebe, ki nimajo postavljene diagnoze preobčutljivosti na gluten, počutijo bolje, ko nehajo uživati glutenska živila? Ena razlaga je, da z izogibanjem glutenu iz svoje prehrane izključijo sladice in predelana živila, kar vodi do izgube teže. Druga razlaga je, da so morda občutljivi na fruktane, ki jih žita vsebujejo. Fruktani so vrsta sladkorjev, poznanih pod kratico FODMAP (kratkoverižni ogljikovi hidrati – oligosaharidi, disaharidi, monosaharidi in polioli), ki nekaterim osebam lahko povzročajo neprijetne prebavne simptome in so pogosti krivci za sindrom razdražljivega črevesja. Medtem ko to pomeni, da je dieta z manj FODMAP lahko koristna, ne pomeni, da se morate ves čas izogibati vsej hrani, ki vsebuje gluten.

Dobro premislite

Izogibanje glutenu nima za vas prav nobene koristi, če nimate diagnoze celiakije ali preobčutljivosti na gluten. Če sumite, da ste preobčutljivi na gluten, obiščite zdravnika, ki bo postavil pravo diagnozo.

Fotografija: BigStock

Preberite tudi


Komentarji