background image

Ostanite zdravi med potovanjem


Izognite se potovalni utrujenosti, slabosti in drugim težavam, ki lahko med potovanjem ogrozijo vaše zdravje in počutje ter vam uničijo počitnice, še preden se le-te začnejo.

Potovalna utrujenost (jetlag)

Potovalna utrujenost se pojavi po dolgem letu preko različnih časovnih pasov. Ko hitro prepotujete dolge razdalje, se v vašem telesu poruši biološka ura. Dokler se telo ne navadi na 'pravi' čas novega kraja, lahko občutite utrujenost, zmedenost, težave s spanjem, slabšo koncentracijo in telesno zmogljivost, tesnobo, izgubo apetita ter zaprtost.

Kaj lahko storite

Potovalna utrujenost običajno mine v treh dneh po prihodu v nov kraj, vendar obstaja nekaj načinov, da zmanjšate njen vpliv:

Načrtujte vnaprej

  • Začnite potovanje čim bolj spočiti. Pred letom se dobro naspite in si vzemite dovolj časa za pravočasen prihod na letališče.
  • Pri zelo dolgih letih, če je le mogoče, izberite let z vmesnim pristankom. Potovanje načrtujte tako, da letite ponoči.
  • Izognite se pomembnejšim opravkom prvih 24 ur, ko prispete na cilj.

Med letom

  • Zmanjšajte vnos kave in alkohola na minimum. Pijte veliko vode, da se izognete dehidraciji.
  • Jejte le, ko ste lačni.
  • Oblecite udobna oblačila. Obujte udobne čevlje in jih med letom sezujte. Če obstaja tveganje za nastanek venske tromboze (več v nadaljevanju), vam lahko zdravnik svetuje kompresijske nogavice.
  • Poskusite spati ob primernem času za časovni pas svoje destinacije.
  • Poskrbite za lahko vadbo med letom.

Ko prispete

  • Prilagodite se novemu časovnemu pasu tako, da se izpostavite sončni svetlobi. Živahna svetloba vam pomaga ponastaviti notranjo uro.
  • Poskusite ohraniti običajno rutino spanja.
  • Če potrebujete dremež tekom dneva, naj bo ta kratek.

Krvni strdki (globoka venska tromboza oz. GVT)

Potovanje z letalom, še posebej pa dolgi leti, lahko poveča tveganje za nastanek krvnih strdkov v globokih venah vaših nog. To bolezensko stanje je poznano kot globoka venska tromboza.

Kljub temu da je tveganje za trombozo majhno, lahko gre za zelo resno bolezen. Strdki se lahko odluščijo in potujejo do srca ali pljuč, pri čemer je lahko ogroženo tudi vaše življenje.

Strdki v nogah med potovanjem so bolj pogosti:

  • po dvanajstih urah ali več letenja,
  • v levi nogi,
  • pri zelo visokih ali nizkih osebah,
  • pri starejših od 50 let,
  • pri tistih, ki imajo ročno prtljago, shranjeno pod nogami,
  • pri osebah, ki uživajo prevelike količine alkohola,
  • pri osebah, ki so že imele strdke,
  • pri osebah, ki so pred kratkim imele operacijo ali imajo nogo v mavcu.

Kaj lahko storite

Rezervirajte sedež ob prehodu, da lahko vstanete in se sprehodite, ne da bi morali plezati čez nekoga. Če je le možno, dolgo potovanje opravite z več leti z vmesnimi pristanki.

Če menite, da pri vas obstaja tveganje za nastanek GVT, se posvetujte z osebnim zdravnikom. Možno je, da vam bo predpisal nošenje kompresijskih nogavic, da preprečite otekanje in pripomorete k boljšemu pretoku krvi. Lahko vam predpiše tudi zdravila za preprečevanje strjevanja krvi.

Da bi na dolgih letih preprečili GVT, zdravniki priporočajo, da upoštevate naslednje:

  • Nosite kompresijske nogavice, če vam jih je predpisal zdravnik.
  • Ste med potovanjem aktivni. V letakih, ki jih dobite ob sedežu na letalu, so običajno opisane preproste vaje, ki jih lahko opravite med sedenjem. Če imate možnost, se sprehodite po letalu.
  • Potovanje visoko v zraku vas lahko dehidrira, zato pijte velike količine vode. Izogibajte se alkoholu in pijačam, ki vsebujejo kofein, ali jih poskusite čimbolj omejiti.
  • Oblecite ohlapna oblačila in poskrbite, da nič ne pritiska na mišice v mečih.

Potovalna slabost

Potovalna slabost se pojavi, ko je gibanje, ki ga vidite, drugačno od gibanja, ki ga zazna vaše notranje uho. Lahko se pojavi v avtomobilu, na vlaku, letalu ali ladji. Ko se začnejo kazati simptomi (vrtoglavica, slabost in bruhanje), je potovalno bolezen težko ustaviti.

Kaj lahko storite

Da bi preprečili simptome potovalne slabosti:

  • Omejite gibanje z izbiro sedeža, ki nudi najbolj gladko vožnjo. V avtomobilu ali avtobusu je to spredaj, na letalu pa sedite na sedežih nad krilom. Na ladji poskusite dobiti sedež blizu srednje ali glavne kabine.
  • Glavo imejte kolikor se da pri miru.
  • Sedež nagnite nekoliko nazaj (a pri tem upoštevajte udobje drugih potnikov!).
  • Omejite gledanje. Zaprite oči ali se zazrite v oddaljene predmete. Izogibajte se branju ali uporabi elektronskih naprav, na primer telefona ali tablice. Stimulacija drugih čutov vam lahko pomaga odvrniti pozornost od gibanja, na primer s poslušanjem glasbe. Pomaga lahko tudi aromaterapija s sivko ali meto, ingver ali pastile z drugimi okusi.
  • Poskrbite za dober pretok zraka.
  • Izogibajte se velikim obrokom.
  • Da bi preprečili potovalno bolezen, lahko preventivno vzamete zdravila, a imajo ta običajno stranski učinek, da ste po njih zaspani. Posvetujte se z zdravnikom.

Fotografija: BigStock 

Preberite tudi


Komentarji