background image

Najbolj vroče diete letošnjega leta in njihove slabosti, 1. del


Kruta resnica za trendnimi dietami, kljub temu da dajejo hitre rezultate, je, da so lahko tudi nevarne za zdravje.

Če ste na misiji, da bi (končno) izgubili odvečne kilograme, potem ste zagotovo prebrskali ves splet in prebrali veliko člankov v različnih medijih ter se potapljali v izkušnje vplivnežev z družbenih omrežij. A (kruta) resnica za trendnimi dietami, kljub temu da dajejo hitre rezultate, je, da so lahko tudi nevarne za zdravje. Se jim je torej dobro podvreči ali raje razmišljati z zdravo kmečko logiko in pač jesti zdravo in se veliko več gibati? Preverili smo trenutno v svetu najbolj priljubljene diete.

Whole 30

Dieta, ki traja en mesec in iz prehranjevanja izloča širok nabor živil.
Kakšna dieta je to?
Za 30 dni se morate odpovedati dodanemu sladkorju v živilih, žitom, mlečnim izdelkom, alkoholu, pekovskemu pecivu in stročnicam, kasneje pa jih postopno dodajate v prehrano. Dieta trdi, da bo resetirala vaše zdravje in se celo pohvali, da lahko pozdravi presnovne bolezni, alergije in kronične bolečine.
Kaj se zgodi v telesu?
Z izločevalnimi dietami – uporabljajo jih zdravniki, ko želijo diagnosticirati netolerance na živila – lahko ugotovimo, katera živila povzročajo neprijetno počutje, pomanjkanje energije in alergijam podobne simptome, saj ob ponovnem uvajanju skupin živil sproti preučujete svoje počutje in tako lahko ugotovite potencialne alergene.
Prednosti
Mnogi, ki so se lotili te diete, so ugotovili, da so izgubili nekaj kilogramov, imajo več energije in/ali so se na splošno bolje počutili. Veliko se jih je prijetno počutilo zaradi tega, ker so se zavedali vseh živil, ki jih vnašajo v telo, in ob tem spremljali, kako delujejo na počutje.
Slabosti
Za zdaj še ni bilo opravljenih neodvisnih študij o tej dieti in kako dolgoročno vpliva na zdravje in izgubo odvečnih kilogramov. Ker je zelo omejujoča, se je mnogi težko držijo.

Veganska dieta

Vegani ne uživajo mesa in izdelkov živalskega porekla, kar vključuje jajca, mlečne izdelke in tudi med.
Kakšna dieta je to?

Veliko veganov se za ta način prehranjevanja odloči zaradi etičnih razlogov in zaradi vpliva, ki ga ima mesna in mlečna industrija na ogljični odtis.
Kaj se zgodi v telesu?
Ko iz prehrane izločite meso in mlečne izdelke, boste zaužili manj kalorij, ki ste jih prej vnesli z nasičenimi maščobami. Dodati boste morali več z vlakninami bogatih živil, ki vam bodo pomagala ohranjati zdravo srce in pripomogla k boljši prebavi.
Prednosti
Če se veganskega načina prehranjevanja lotite na pravi način (veliko zelenjave, sadja, oreščkov in stročnic), boste v telo vnesli veliko vitaminov in fitokemikalij ter manj nasičenih maščobnih kislin. To pomeni, da boste imeli manj možnosti za razvoj srčno-žilnih bolezni, nekaterih oblik raka in sladkorne bolezni. Na veganski dieti mnogi izgubijo odvečno težo (leta 2016 so na Harvardu odkrili, da vegani izgubijo več odvečnih kilogramov kot lakto-ovo vegetarijanci). Dokazi, ki potrjujejo dobrobiti veganske diete, so izredno močni – ni namreč dobra le za osebno zdravje, temveč tudi za naš planet.
Slabosti
Vegansko prehranjevanje na začetku zahteva veliko časa za načrtovanje obrokov in vpeljevanje pravih živil zaradi pravega vnosa hranljivih snovi – še posebno vitaminov B12, D in omega 3 maščobnih kislin.

DASH dieta

Kratica označuje angleški izraz Dietary Approaches to Stop Hypertension – dietni pristopi za preprečevanje hipertenzije.
Kakšna dieta je to?

Sestavljena je iz načrtovanih obrokov. Pri tej dieti, ki omejuje sol, se lahko uživa veliko sadja, zelenjave in polnozrnatih žitaric, v obroke lahko dodajate mlečne izdelke z manj ali brez maščob. Sladkarije si privoščite zelo redko, iz prehrane pa popolnoma izločite v naprej pripravljene obroke in slane prigrizke iz trgovine. Poseben pomen imajo pri tej vrsti diete stročnice, ki so odlične za splošno zdravje in pomagajo pri prebavi.
Kaj se zgodi v telesu?
Ta dieta je bogata s hrano, ki vsebuje minerale, ti pa lahko pomagajo uravnavati krvni pritisk. Mednje sodijo kalij, kalcij in magnezij. Zaradi nizkega vnosa natrija (soli) se optimizira krvni obtok v telesu, antioksidanti, s katerimi je bogata ta dieta, pa pomagajo zaščiti krvne žile pred poškodbami, kar je povezano z manjšim tveganjem za razvoj kroničnih srčnih bolezni.
Prednosti
Dieti DASH ni težko slediti, saj ne zahteva radikalnih sprememb prehranjevanja. Načrt prehrane se lahko poostri, če želi oseba izgubiti odvečne kilograme.
Slabosti
Načeloma jih ni, razen če vam je težko načrtovati jedilnike, tehtati živila in slediti prehranjevalnemu načrtu. Ta dieta cilja na točno določen vnos hranljivih snovi, zato morda za neučakane ni primerna.

Primer jedilnika na dieti DASH
Zajtrk: 100 g ovsenih kosmičev in 250 ml mleka, 80 g jagodičevja po izbiri (borovnice, maline, ribez, robide)
Malica: 1 banana
Kosilo: 200 g ribe, pečene na žaru, skleda zelene solate s 50 g češnjevega paradižnika, začinjeno z malo soli, oljčnega olja in jabolčnega kisa; 2 rezini polnozrnatega kruha
Malica: 1 hruška in 200 g grškega jogurta
Večerja: 100 g piščanca, pečenega na žaru, 150 g kuhane zelenjave, 200 g kuhanega rjavega riža

Naslednjič: paleo dieta, LCHF, mediteranska dieta in prekinitveni post

Fotografija: Bigstock

Preberite tudi


Komentarji