background image

Naj vam hormoni pomagajo pri hujšanju


Hormoni so na dieti lahko vaši najhujši sovražniki ali najboljši prijatelji. Z našim vodnikom se jih lahko naučite ukrotiti in izgubiti odvečno težo.

Kortizol

Naravno okolje: nadledvična žleza.

Obnašanje v divjini: Lahko popolnoma podivja v prisotnosti stresa ali ko se počutite ogroženi – tudi če vam samo nekdo vzame prednost med vožnjo v službo – in vas napolni z energijo, da se lahko odzovete. Ko nevarnost mine, vam dvigne apetit, da lahko napolnite zaloge energije, ki ste jo potrošili (tudi če je pravzaprav niste). Končni rezultat? Povišanje teže, največ maščobe pa se nabere okrog trebuha.

Kako ga ukrotiti: Najprej ukinite svoj glavni vir energije – kofein. Ta stimulans namreč poveča izločanje kortizola, kar vdane kofetarice verjetno že veste. Kortizolu se lahko po robu postavite tudi s smešnimi posnetki. Smeh – ali le predvidevanje smeha – lahko zmanjša ravni kortizola za 39 odstotkov, so ugotovili na univerzi Loma Linda.

Testosteron

Naravno okolje: jajčniki in nadledvična žleza.

Obnašanje v divjini: Najbolje je poznan po sposobnosti, da 'napihne' vaše mišice, energijo, pa tudi spolno slo. Ko ga primanjkuje, lahko vaše mišice (skupaj z libidom) pričnejo slabeti, kar vodi do upočasnjenega metabolizma in, uganili ste, povečanja teže. Njegove vrednosti začnejo upadati v vaših dvajsetih ali ko jemljete določeno kontracepcijo.

Kako ga ukrotiti: Da bi se njegove vrednosti ponovno dvignile, lahko poskrbite s treningi za moč. Ti naj trajajo najmanj 30 minut, izvajajte pa jih trikrat tedensko – to bo pospešilo proizvajanje testosterona v telesu. Pomaga lahko tudi zmanjšano uživanje sladkorja, saj so raziskave pokazale, da lahko preveč te substance 'ugasne' gen, ki nadzoruje količino aktivnega testosterona v telesu.

Leptin

Naravno okolje: maščobne celice.

Obnašanje v divjini: Je običajno na vaši strani, saj uravnava apetit in vas opozori, ko ste siti in morate nehati jesti. A če maščobne celice, v katerih prebiva, nenadoma pričnejo izginjati (torej uspešno izgubljate težo), izgine tudi leptin. In ko se to zgodi, nehate prejemati „dovolj je bilo, nehaj jesti“ signale, kar vodi do prenajedanja. Prav leptin oz. njegovo pomanjkanje je krivec za jojo učinek hujšanja. Tudi če imate preveč kilogramov, vplivate na njegove vrednosti, saj pride do preobremenitve in hormon neha delovati – temu stanju pravimo odpornost na leptin.

Kako ga ukrotiti: Izogibajte se čudežnim dietam, ki poveličujejo hitro izgubo telesne teže, saj je ponovna pridobitev le-te neizogibna, to pa vodi do odpornosti na leptin. Raje se odločite za postopno (in pametno) zmanjšanje kalorij. Prav tako poskrbite, da boste zaužili dovolj cinka, saj so nizke vrednosti povezane z zmanjšanim izločanjem leptina, opozarjajo raziskovalci. Poskrbite za zdravo, uravnoteženo prehrano, ki naj jo sestavljajo tudi živila, bogata s cinkom: stročnice, govedina in indijski oreščki. Pomembno je tudi, da med obroki ne hitite – jejte počasi, da bo leptin imel možnost pokazati, kaj zna.

Grelin

Naravno okolje: črevesje.

Obnašanje v divjini: Je nasprotje leptina, a skupaj z njim uravnava vaš apetit. Ko je vaš želodec skoraj prazen, se oglasi ta lačni hormon in sporoči vašim možganom, da je čas za hrano. Ko ste pojedli obrok, se za približno tri ure odpravi na počitek. Ko pa izgubljate težo, vaše telo misli, da stradate in želi s povečano produkcijo grelina to popraviti. Telo namreč ne ve, da vi to počnete namerno. Študija odraslih s prekomerno težo, ki so v povprečju izgubili 15 kg, je pokazala, da so po hujšanju imeli 20 odstotkov višje vrednosti grelina.

Kako ga ukrotiti: S polnim želodcem! Jejte živila, ki vas bodo nasitila za dalj časa, a imajo malo kalorij (namig: vlaknine!). Pomaga lahko tudi, da greste prej v posteljo. Celo pomanjkanje spanja lahko poviša vrednosti grelina in vodi do večjega shranjevanja maščobe v telesu.

Estrogen

Naravno okolje: jajčniki.

Obnašanje v divjini: Podobno kot njegov veliki brat, spolni hormon progesteron, je tudi ta zapeljivec kriv za divje hrepenenje po hrani, ki spremlja vaš menstrualni ciklus. Estrogen je zapleteno bitje: ko je najmanj aktiven (pred pričetkom menstruacije), ste najbolj nagnjeni k prenajedanju, ko pa je na višku svoje moči (pred pričetkom ovulacije), zavira vaš apetit. Natakar, skodelico estrogena, prosim! A ne tako hitro – če postane premočan, lahko premaga progesteron in povzroči stanje, imenovano estrogenska dominanca, to pa lahko izjemno oteži izgubo teže ali jo celo popolnoma onemogoči.

Kako ga ukrotiti: Skrivnost je v zdravem ravnovesju! Poskrbite, da zaužijete dovolj vlaknin, saj te vežejo estrogen in ga premaknejo skozi črevesje, da se ne vrne v obtok. Cilj naj vam bo pol kilograma zelenjave dnevno. Morda zveni veliko, a že zeleni smuti, solata in rezanci z brokolijem lahko zadostijo tej potrebi.

Ta zapeljivec je kriv za divje hrepenenje po hrani, ki spremlja vaš menstrualni ciklus.

Odkrita nova vrsta! Spoznajte speksin

Stotine hormonov naj bi imele manjšo vlogo pri vplivanju na vašo težo, v zadnjem času pa so se znanstveniki osredotočili na speksin, ki bi lahko postal eden glavnih igralcev v igri vpliva na težo. Nizke vrednosti tega hormona so bile povezane z debelostjo pri odraslih osebah, lahko pa je ključnega pomena tudi zgodaj v življenju. Najstniki, ki so ga proizvedli najmanj, so imeli več kot petkrat večjo verjetnost, da bodo debeli, kot tisti, ki so ga proizvedli največ. To namiguje, da bi speksin lahko igral pomembno vlogo pri nagnjenosti k debelosti. Raziskave še potekajo in kmalu bomo verjetno slišali še več o tem novo odkritem hormonu.

Fotografije: BigStock

Preberite tudi


Komentarji