background image

Bolezni sodobnega časa


Vam lahko facebook, iPod ali najnovejši prehrambni trendi bolj škodijo kot koristijo? Mogoče je čas, da izklopite naprave okoli sebe in si privoščite premor.

Življenje v 21. stoletju prinaša ogromno prednosti – tehnologija nam je dala načine za delo, igro in komunikacijo kjerkoli in kadarkoli. Za nameček pa nam vse boljše razumevanje zdravja in prehrane daje občutek moči. Včasih pa je lahko novo znanje tudi škodljivo.

Tokrat si bomo ogledali najnovejša tehnološka tveganja, pa tudi, kaj se zgodi, če razvijemo obsesijo z zdravo hrano, za nameček pa še, kako se lahko tem grožnjam izognemo.

Elektro-hipersenzitivnost

Če vas začne pestiti glavobol, vsakič ko uporabljate mobilni telefon, ali imate težave s koncentracijo v bližini brezžičnih naprav, obstaja možnost, da ste preobčutljivi na elektromagnetno valovanje. Ta oblika preobčutljivosti je neke vrste alergična reakcija, ki lahko pesti ljudi, ko so izpostavljeni tovrstnemu sevanju, in izgine, ko niso. Medicinska skupnost je ne priznava kot uradno zdravstveno težavo, zato ni testa, ki bi ga vaš zdravnik lahko opravil, da bi odkril, če jo imate.

Določeni strokovnjaki pa trdijo, da težava obstaja. Po poročilih povzroča neprijetne simptome, kadar so ljudje s to obliko preobčutljivosti izpostavljeni električni ali brezžični tehnologiji, kot so mobilni telefoni, brezžična omrežja ali določene merilne naprave. Poročila zajemajo težave s spanjem, nihanje razpoloženja, težave s kožo, glavobole, prebavne motnje ter težave z imunskim sistemom in koncentracijo.

Kaj lahko naredite? Pravzaprav veliko, saj je treba le zmanjšati izpostavljenost določenim oblikam elektromagnetnega valovanja. Namesto brezžične tehnologije preprosto preklopite na ožičeno – računalnik s kablom priklopite na internet, uporabljajte vrvični telefon ter klasično miško in tipkovnico. Na trgu je sicer veliko izdelkov, ki bi naj blokirali tovrstno valovanje, a so po večini precej površno testirani in le drag okrasek za vaš telefon. Osnovne rešitve so poceni in enostavne ter zahtevajo minimalne spremembe vašega okolja.

Sindrom računalniškega vida

Ta 'zbirka' zdravstvenih težav zajema utrujene oči, glavobole, mišično atrofijo in težave s hrbtenico, saj je povezana z dolgotrajnim sedenjem pred računalniškim zaslonom. Suhe in občutljive oči, ker pozabite mežikati, so pogosta težava tistih, ki zelo pogosto uporabljajo računalnike, pametne telefone in tablice. Povprečen uporabnik računalnika namreč mežika 70 odstotkov manj kot običajno, prav tako pa iz sveta prihajajo poročila o močnem porastu kratkovidnosti, za katero bi lahko bil razlog dolgotrajno gledanje v računalniški monitor. Nekateri strokovnjaki celo predvidevajo, da bi lahko modra svetloba ploskih zaslonov povišala tveganje za razvoj resnih težav z očmi, kot je degeneracija rumene pege.

Kaj lahko naredite? Strokovnjaki priporočajo pravilo 20/20 – vsakih 20 minut vstanite in svojim očem privoščite 20-sekundni premor, in sicer tako, da v tem času gledate nekaj oddaljenega (vsaj 5 metrov). Oči vam bodo prav tako hvaležne, če si boste omislili kakovosten monitor z visoko frekvenco osveževanja in manj agresivno osvetlitvijo.

Strah pred zamujanjem facebooka

Na to točko bodite še posebej pozorni, če ne morete zdržati nekaj ur, ne da bi preverili svojo stran na facebooku. Tovrstne fobije, ki so v angleščini dobile kratico FOMO (fear of missing out oziroma strah pred zamujanjem), niso prav nič novega. Povezane so z močno željo po tem, da bi ostali povezani. Družbena omrežja, kot sta Facebook in LinkedIn, omogočajo enostavno spremljanje vsega, kar počnejo drugi, kar pa lahko postane problematično, če se začnete pretirano primerjati s svojimi online prijatelji ali dvomiti v odločitve o lastnem življenju. Ta fobija je oblika družbene tesnobe, zaradi katere lahko pristanete na vabila, o katerih drugače ne bi niti razmišljali, ali začnete izbirati napačne prioritete.

Kaj lahko naredite? Če pogosto preverjate obvestila vsak dan oziroma se ob družbenih medijih počutite tesnobno ali nesposobno, je verjetno čas za premor. To še posebej velja, če tovrstno vedenje z vaše strani vpliva na vaše delo, spanec ali resnično družabno življenje. Postavite si razumne omejitve pri uporabi facebooka, prav tako pa telefona ali tablice ne jemljite s sabo v spalnico.

Pridobljena naglušnost

Vse več ljudi po svetu trpi zaradi poškodb ušes, največji krivci za to 'epidemijo' naglušnosti pa so prenosni predvajalniki glasbe. Drobne lasne celice v ušesih se poškodujejo pri hrupu, ki presega 85 dB (decibelov), še posebej če je izpostavljanje tolikšnemu hrupu dolgotrajno. Določeni predvajalniki glasbe, še posebej tisti s slušalkami, ki jih potisnete v slušni kanal, lahko oddajajo več kot 120 dB, kar je hrup, primerljiv rohnenju reaktivnega letala.

Kaj lahko naredite? Utišajte glasbo. Na glasno glasbo se enostavno privadite, a če med uporabo slušalk govorite veliko glasneje kot normalno, je glasba preglasna. Dolgotrajen slabši sluh in tinitus (zvonjenje v ušesih) sta prav tako znak poškodbe. Ko poškodba postane trajna, je slušni aparat edina rešitev, zato je preventiva izjemno pomembna. Obstoječe slušalke zamenjajte za takšne, ki dobro dušijo zvoke okolice, in znižajte jakost. Naj vam pri tem še izdamo, da je zvok s kakovostnimi slušalkami pri nižji jakosti dejansko boljši kot bobnenje pri polni.

Ortoreksija nervoza

Ortoreksija nervoza je nezdrava obsedenost z zdravo hrano. V zadnjih letih so vidni trendi teženja k ultra zdravi prehrani, kar morda zveni dobro in predvsem zdravo, a ni vedno tako. S samo zdravo prehrano seveda ni nič narobe, a če vas že ob misli na to, da bi pojedli kos pice, zgrabi tesnoba, je vaše zanimanje za zdravo prehrano šlo predaleč. Dejansko lahko vodi v čisto pravo motnjo hranjenja. Izločanje celih skupin živil iz prehrane, na primer maščob ali žit, ker ne ustrezajo vašim novim standardom zdravega prehranjevanja, lahko povzroči resne zdravstvene težave. Zamenjava mlečnih izdelkov z mandljevim ali riževim mlekom se morda zdi dobra ideja, a slednjima močno primanjkuje kalcija – še posebno, če ga ne zaužite z ostalimi živili. To lahko vodi v nepotrebne obremenitvene zlome kosti zaradi pomanjkanja tega minerala. Popolno izločanje žit iz prehrane je še ena pogosta napaka obsedencev z novimi 'zdravimi' dietami, saj zviša tveganje za razvoj raka na debelem črevesu.

Kaj lahko naredite? Preverite, da nasvete o prehrani dobivate iz zanesljivega vira. Vaš prijatelj iz fitnesa vam morda res želi najboljše, a ni nujno kvalificiran za dajanje nasvetov o prehrani. Hrana namreč ni pomembna samo zaradi hranil, ki jih vsebuje, temveč tudi kot sredstvo druženja. Če imate tako omejeno dieto, da si morate vse obroke pripravljati sami, ker vas je strah, da bi pojedli kaj, kar je po vašem mnenju nezdravo, lahko trpi tudi vaše družabno življenje.

Fotografija: Profimedia

Preberite tudi


Komentarji