background image

Bolečine pri teku


Boleči krči v mečih, izčrpanost, slabost in siljenje na bruhanje, bolečine v sklepih – ob takšnih tegobah nas lahko mine volja do teka.

Marsikateri tekač na dolge proge, tudi še tako izkušen, vam bo znal povedati kakšno ne ravno prijetno zgodbo o vseh mogočih tegobah, ki udarijo okoli petnajstega kilometra. Večina na srečo vztraja skozi bolečino in konča tek. Ti neprijetni občutki seveda niso tako resni kot zvin gležnja ali zlomi kosti, a lahko vsekakor zavirajo vašo telovadbo ali tekmo. Predstavljamo načine za preprečevanje bolečine in premagovanje neprijetnosti, če se vseeno pojavijo med tekom …

KRČI V MEČIH

VZROK Tek nekaj časa lepo napreduje, naenkrat pa komaj hodite – kaj šele, da bi tekli – zaradi neznosne bolečine v mečih. Do krčev pogosto pride prav med tekmami, saj takrat običajno tečete hitreje kot med treningom. Dodatna obremenitev mišice lahko povzroči krče. Drugi morebitni razlog je lahko tudi dehidracija.

ZDRAVILO Preprečite simptome z zadostnim uživanjem tekočine in vključevanjem intenzivnejše telovadbe v trening, da bodo vaše mišice pripravljene na dodatne obremenitve. Ko začutite, da vas bo zgrabil krč, upočasnite tempo, globoko dihajte in potrpite, da mine. Priporočljivo je tudi uživanje tekočin z elektroliti. Če bolečina ne mine, se ustavite in naredite nekaj vaj za raztezanje tako, da naslonite prste na nogah na rob pločnika in pritisnete peto navzdol.

SLABOST IN BOLEČINE V TREBUHU

VZROK Tudi izkušeni tekači med tekom kdaj doživijo bolečine v trebuhu, slabost, drisko in celo bruhanje. Te simptome lahko ustavite, še preden se pojavijo, in sicer tako, da jeste vsaj eno uro pred začetkom tekme. Ko telo izpostavljate fizičnim naporom, se pretok krvi preusmeri v mišice in s tem stran od želodca. Živčnost pred tekmo lahko tudi poveča izločanje želodčne kisline.

ZDRAVILO Med treningom preizkušajte, kakšni obroki vam najbolj odgovarjajo, da boste vedeli, kaj vam draži želodec. Kar nekaj je ljudi, pri katerih bodo trebušne težave bolj izrazite ali pogostejše, ko uživajo mlečne izdelke. Čas v menstrualnem ciklusu lahko prav tako vpliva na moč krčev v trebuhu pri tekačicah. Če imate težave med menstruacijo, se takrat raje ne udeležujte tekem ali pa se posvetujte z ginekologom in priredite jemanje kontracepcijskih tablet, da ciklus ne bo vplival na tekmovanje. Nekateri tekači celo prisegajo na preparate za preprečevanje in zdravljenje driske, ki jih vzamejo zvečer pred tekmo ali intenzivnim treningom.

EKSTREMNA IZČRPANOST

VZROK Ste se kdaj med tekmo zaleteli v tisti pregovorni zid, po katerem je vsak naslednji korak neverjeten napor? Krivca zanj ni težko najti. Nenadna izčrpanost je v veliki večini primerov posledica nenadnega padca glukoze v krvi in dehidracije.

ZDRAVILO Izognite se takšnim težavam z vestnim uživanjem tekočine pred in med tekmo. Med treningi in tekmami, ki trajajo eno uro ali dlje, si privoščite še napitke, prigrizke ali gele z elektroliti. Ker vročina seveda neposredno vpliva na dehidracijo, bodite še posebej pozorni ob soparnih poletnih dneh – upočasnite tempo in spijte več tekočine. Vsekakor poslušajte svoje telo in upočasnite ali se ustavite, če se slabo počutite. Dehidracija in vročinski udar sta lahko namreč smrtno nevarna.

BOLEČINE V SKLEPIH

VZROK Med najpogostejšimi razlogi za bolečine v sklepih je obraba in natrganost sklepnega hrustanca. Hrustanec se z leti začne obnavljati počasneje, hkrati pa je intenzivnejša njegova razgradnja. Omenjeno dogajanje se kaže kot bolečina v sklepih, ki je intenzivnejša ob gibanju in po njem. Sklepi so po mirovanju in zjutraj okoreli in slabše gibljivi. Prizadeti predel je običajno topel in pordel, pogosto se pojavi tudi oteklina. Težave s sklepi ima kar 40 % ljudi, starih med 45 in 75 let, in kar 80 % oseb, starejših od 75 let. Z njimi se srečujejo rekreativni športniki ter ljudje s povečano telesno težo, dvakrat pogosteje pa pestijo ženske kot moške. Pogosto jim ne ubežijo niti mlajši, zato je pomembno, da prepoznamo že prve opozorilne znake in hitro odreagiramo.

ZDRAVILO Poleg prilagajanja samega treninga in posvetovanja s strokovnjakom, da ne počnete česa narobe, je učinkovita pomoč pri bolečinah v sklepih tudi kolagen, najbolj zastopana beljakovina v našem telesu, predstavlja namreč 30 % vseh beljakovin. Nahaja se v hrustancu, kosteh, kitah in koži ter sodi v sklop nosilnih struktur in vezivnih tkiv. Že po 20. letu se količina kolagena v telesu začne zmanjševati, zato proces regeneracije ni več dovolj učinkovit, kar se kaže v oteženem gibanju. Zaradi pomanjkanja kolagena in s tem veznega tkiva, je skelet oslabljen, kar velja tudi za mišice. Kolagen je glavni katalizator rasti in regeneracije tkiv v telesu, zato igra pomembno vlogo pri tvorbi hrustanca. Hrustanec je čvrsto in prožno tkivo, ki v sklepih blaži udarce in obremenitve ter zadržuje sklepno tekočino. Kadar je hrustanec poškodovan, pride do bolečin, okorelosti, slabše gibljivosti in s tem slabše kakovosti življenja.

V ZAGOVOR BOLEČINI

Agonija včasih vodi v užitek.

Tek je lahko izjemno neprijeten, kar pa ne pomeni, da je dejansko nekaj narobe. Simptomi, kot so bolečine v mišicah ali oteženo dihanje med treningom, so pogosto znak, da vas v prihodnosti čakajo krajši časi v tekmah. Če želite napredovati, boste morali mišice bolj obremeniti. Da bi mišice oskrbeli s kisikom, se morata zvišati tudi srčni utrip in frekvenca dihanja. Vse to je del treninga. Nič ni narobe, če klepetate po telefonu, medtem ko lahkotno tekate na tekaški stezi – če boste to počeli med vsakim treningom, pa na naslednji tekmi ne pričakujte boljših rezultatov.

Fotografija: Thinkstock

Preberite tudi


Komentarji