background image

Abeceda vitaminov


Odkrijte znake, ki vas opozarjajo na to, da ne uživate dovolj dragocenih sestavin. Pomanjkanje le-teh lahko slabo vpliva na delovanje organizma.

Vitamini so organske spojine, ki jih naše telo večinoma ne proizvaja (izjema sta vitamina D3 in K) in imajo pomembno vlogo pri delovanju organizma. Kljub temu da se zavedamo njihove pomembnosti, o njih pričnemo razmišljati šele takrat, ko zbolimo, ne glede na to, da nam je organizem že prej poslal signale o primanjkovanju teh dragocenih sestavin. Pomembno je, da znamo razbrati simptome, saj nas ugotovitev, da nam primanjkujejo vitamini, lahko reši resnih zdravstvenih težav.

Vitamin A

Značilnosti: Sodeluje pri tvorjenju rodopsina – pigmenta očesa. Pomemben je za rast, prehranjevanje in vitalnost vseh organov in tkiv, predvsem epitela (povrhnjice kože), sluznice in oči.

Kako prepoznati pomanjkanje? Groba, suha in razdražena koža, izguba apetita, utrujenost, krhki in suhi lasje brez sijaja, lomljivi nohti, prhljaj, podvrženost aknam ... Vse to nas opozarja na pomanjkanje vitamina A. Strokovnjaki pravijo, da se pomanjkanje tega vitamina najhitreje opazi v spremembah na očeh.

Posledice: Pomanjkanje vitamina A lahko povzroči nočno slepoto, spremembe v prebavnem sistemu, deformacijo kosti, izsuševanje in mehčanje roženice.

Kako ga pridobimo? Najdemo ga v maslu, jajcih, mleku, sirih, jetrih. V zelenjavi ga zastopa provitamin A, znan kot betakaroten. Pridobimo ga z uživanjem zelene zelenjave (špinača, brokoli ...) in v oranžnem sadju in zelenjavi (korenček, buče ...).

Vitamin C

Značilnosti: Krepi ožilje, preprečuje izkrvavitve, sodeluje pri ustvarjanju hemoglobina, uravnava razmerje železa in kalcija, deluje antistresno (pomaga organizmu, da se prilagodi spremembam zunanjega okolja, kot sta mraz, naprezanje mišic ...), krepi imunski sistem in pospešuje celjenje ran.

Kako prepoznati pomanjkanje? Pomanjkanje vitamina C se negativno odraža na obrambne mehanizme telesa, poveča se možnost okužb, vnetij in mnogih drugih bolezni. Pogosteje se pojavlja občutek fizičnega in psihičnega napora, predvsem v obdobju nosečnosti.

Posledice: Nezadosten vnos tega vitamina povzroča anemijo, drastično pomanjkanje pa vodi k razvoju osteoporoze in skorbuta (degenerativne spremembe na koži, zobeh, žilah, epitelna krvavitev).

Kako ga pridobimo? Najboljši izvor vitamina C so rdeča paprika, kislo zelje, citrusi, zelena solata, brokoli, paradižnik, šipek, črni ribez ...

Vitamin D

Značilnosti: Uravnava prebavo kalcija in fosforja ter sodeluje pri oblikovanju kosti, saj spodbuja absorbiranje mineralov, prav tako pa vpliva na plodnost in imunski sistem.

Kako prepoznati pomanjkanje? Pomanjkanje vitamina D se kaže na kostnem tkivu, bolj smo izčrpani in močneje se potimo.

Posledice: Rahitis pri otrocih in osteoporoza pri odraslih so resne težave pri primanjkovanju tega vitamina. Prav tako se lahko pojavijo mišični krči.

Kako ga pridobimo? Vitamin D se nahaja v živilih živalskega porekla (drobovina, mleko, jajca), medtem ko je v rastlinskih živilih v obliki provitamina D (sojino mleko, tofu, gobe). Zdrava odrasla oseba proizvede zadostno količino vitamina D, če se redno izpostavlja soncu.

Vitamin E

Značilnosti: Deluje proti toksinom in preprečuje poškodbe celične membrane. Pospešuje izločanje moških in ženskih spolnih hormonov. Je pomemben antioksidant, saj deluje preventivno proti raku in kardiovaskularnim boleznim. Omogoča pravilno delovanje mišic in živčnega sistema.

Kako prepoznati pomanjkanje? Pomanjkanje se kaže s slabotnostjo mišic, izgubo mišične mase in težavami z vidom. Da nam primanjkuje vitamina E, lahko ugotovimo tudi z analizo krvi (zmanjšano število krvnih celic).

Posledice: Pri osebah z resnim pomanjkanjem vitamina E obstaja tveganje neplodnosti pri obeh spolih, medtem ko kronično pomanjkanje povzroča težave z jetri in ledvicami, tudi anemijo in motno pri gibanju.

Kako ga pridobimo? Živil, ki vsebujejo vitamin E, je veliko. Med njimi so pšenični kalčki, mandeljni, lešniki, sončnice, hladno stiskana rastlinska olja, špinača, arašidi, žitarice, stročnice ...

Fotografija: Depositphotos

Preberite tudi


Komentarji