background image

Poskrbite za zdravje vaših dojk!


Dejansko ni stvari, ki bi lahko preprečila nastanek raka dojk, lahko pa z določenimi koraki to možnost znatno zmanjšate. Pričnite že danes ...

Kljub temu da smo razkrivajoča oblačila do prihodnjega leta pospravile in jih bomo nekaj časa skrivale pod številnimi kosi oblačil, ne smemo nehati misliti na svoje prsi. Še posebej ne ta mesec, saj je oktober vendar obarvan rožnato. Mesec boja proti raku dojk je odličen čas, da se jim nekoliko posvetite in odkrijete različne načine, kako jih zaščititi pred to nevarno boleznijo.

Dandanes kar dvakrat več žensk ozdravi od raka dojk kot pred 40 leti, zdravljenja pa postajajo vedno bolj prefinjena, učinkovitejša ter imajo manj stranskih učinkov. Vedno več dognanj na tem področju nam pomaga tudi pri preprečevanju ponovitve, številne raziskave v zadnjih desetletjih pa ponujajo ogromno informacij, kako preprečiti, da bi se bolezen sploh pojavila.

Strokovnjaki so mnenja, da je približno tretjina rakov dojk na nek način povezana z življenjskim slogom, zato lahko že majhne spremembe v življenju pomagajo zmanjšati tveganje.

Vitamin za zdravje

Ko gre za raka, lahko določena hranila igrajo zelo veliko vlogo. Med njimi je tudi vitamin C, ki bi naj po mnenju švedskih raziskovalcev pomagal zaščititi dojke. V študiji na Karolinska Institute so namreč odkrili, da je višja vrednost vitamina C v ženski prehrani pred diagnozo raka povečala njeno možnost preživetja. V nadaljnji analizi statistik pa so odkrili, da je vsakih 100 mg vitamina C tveganje za smrt zaradi raka dojk zmanjšalo za 23 odstotkov. Odlični naravni viri vitamina C so paprike, borovnice in kiviji, ker pa je tudi z uravnoteženo prehrano težko vnesti v telo primerne odmerke, razmislite o jemanju prehranskih dopolnil.

Poskusite postenje

Možno je, da vas lahko nočno postenje – vsaj 13 ur med večerjo in zajtrkom naslednji dan – zaščiti pred rakom. Raziskovalci s kalifornijske univerze so preučevali ženske z rakom dojk in odkrili, da so imele tiste, ki so imele večji časovni razmak med zadnjim in prvim obrokom, manjše tveganje, da bi se rak ponovil.

Ko se postimo, telo aktivira beljakovine iz družine sirtuinov, ki so poznane po učinkih, ki delujejo proti raku. Britanska organizacija Prevent Breast Cancer pa je ugotovila tudi, da se v času ženskega postenja – v tem primeru so dva dni na teden zmanjšale vnos kalorij na 500 – celice v njihovih dojkah manj pogosto delijo. To je pomemben podatek, saj tumorji nastanejo, ko pride do napak pri deljenju celic.

Zmanjšajte uživanje alkohola

Manj kot pijete, nižje je vaše tveganje. Alkohol poveča odziv na aromatazo, encim, ki v vašem telesu androgene spremeni v estrogen, številna zdravila za zdravljenje raka pa delujejo tako, da onemogočijo prav ta encim. Alkohol prav tako izčrpa zaloge folne kisline, ki v telesu ščiti gene. Če se alkoholu ne morete odpovedati, zmanjšajte količino in razmislite o jemanju folne kisline v obliki prehranskih dopolnil.

Naj vam pomagajo bakterije

Verjetno veste, da bakterije v črevesju pomagajo ohranjati vaše zdravje, vendar pa imajo tudi dojke svoj mikrobiom. Za zdravje vaših dojk je lahko zelo pomembno, da ta mikrobiom ostane uravnotežen. V nedavni kanadski študiji so odkrili, da so ženske z rakom dojk imele v tkivih dojk več bakterij E. Coli in Styphylococcus epidermidis, ki sta znani po poškodbah DNK-ja, kot zdrave ženske.

Nasprotno pa so zdrave dojke imele višje vrednosti bakterij lactobacillus in streptococcus, obe pa delujeta proti raku. Kljub temu da to še ne dokazuje vzroka in učinka, raziskovalci trdijo, da se zagotovo pojavlja vprašanje, ali bi ženske za zmanjšanje tveganja morale jemati probiotike, še posebej tiste z lactobacilli. Medtem ko strokovnjaki ugotavljajo, kako in kaj, pa vam dodatni kefir v vsakodnevni prehrani zagotovo ne bo škodoval.

Pazite na težo

Maščobna tkiva proizvajajo hormone in vnetne zmesi, ki lahko dvignejo tveganje za pojav raka dojk. Če ste pretežki, lahko že z izgubo 5 odstotkov svoje telesne teže (in ohranjanjem teže vsaj na tej točki) zmanjšate tveganje za 25 do 40 odstotkov. Idealno pa je, seveda, da ste na nižji strani razpona zdrave telesne teže.

Poskrbite za dobro prebavo

Odvečen estrogen v telesu je povezan s povečanim tveganjem za raka dojk. Jetra estrogen prečistijo in ga izločijo z blatom, zato obstaja možnost, da lahko z zdravo prebavo in rednimi premiki črevesja zmanjšamo njegove vrednosti. Znanstveniki o tem še vedno razpravljajo, a je študija, objavljena v American Journal of Public Health, uspela povezati nizko frekvenco črevesnih premikov z nekoliko višjim tveganjem za raka dojk. Prav tako so študije iz British Royal Infirmiry pokazale, da so ženske s hitrejšo prebavo imele nižje vrednosti estrogena v krvi.

Glede na to da številne ženske trpijo zaradi zaprtosti, je skrb za dobro in redno prebavo vsekakor dobrodošla tako z vidika dobrega počutja kot tudi splošnega zdravja. Poskusite s povečanim vnosom vlaknin in zelenjave, saj to običajno pomaga.

Bodite pozorni!

Hitreje kot je rak dojke odkrit, večja je možnost, da bo zdravljenje uspešno, zato je samopregledovanje dojk izjemno pomembno. Kljub temu da so bule in zatrdline v dojki običajno znak, da lahko gre za raka, pa niso edini znak bolezni. Nova študija je pokazala, da ena od šestih žensk prej opazi druge spremembe. Zato bodite pozorni tudi na te simptome.

Fotografija: BigStock

Preberite tudi


Komentarji