background image

Prepoznajte depresijo in ukrepajte pravočasno


Depresija je ena od najbolj pogostih duševnih motenj, ki med drugim povzroči nenehno žalost, občutek ničvrednosti ter izgubo zanimanja za običajne dejavnosti.

Kaj je depresija?

Gre za eno od najbolj pogostih duševnih motenj, ki med drugim povzroči nenehno žalost, občutek ničvrednosti ter izgubo zanimanja za običajne dejavnosti. Nekatere osebe z depresijo imajo težave s koncentracijo ali sprejemanjem odločitev. Lahko se prenajedajo ali popolnoma izgubijo apetit, trpijo zaradi nespečnosti ali spijo preveč. Dve tretjini oseb z depresijo prav tako poroča o fizičnih simptomih, kot so povečane bolečine, številne osebe razmišljajo o samomoru.
Za diagnozo depresije mora biti prisotnih več simptomov hkrati, ti pa morajo trajati vsaj dva tedna ter morajo posameznika pomembno ovirati pri vsakodnevnem življenju.

Kdo je najbolj ogrožen?

Osebe, ki doživljajo veliko stresa ali življenjskih sprememb ali imajo družinsko zgodovino depresije, prav tako pa tudi osebe, ki so bile večkrat izpostavljene zlorabi, zanemarjanju ali nasilju. Osebe, ki so se v preteklosti borile z depresijo, imajo prav tako višje tveganje za ponovitev. Znanstveniki še vedno ne vedo točno, kaj se v možganih dogaja med doživljanjem depresije.

Kako jo preprečiti?

Pogovorite se s strokovnjakom. Pogovor s strokovnjakom (psihologom ali psihoterapevtom) lahko spremeni način, kako oseba deluje v osebnih in poslovnih razmerjih, ki so lahko težavna, in lahko pomaga zmanjšati dejavnike, ki lahko izzovejo depresijo. Psihoterapija lahko prav tako pomaga osebam, ki so se že borile z depresijo, prepoznati in soočiti s sprožilci, ki bi lahko povzročili nov napad bolezni.
Naučite se kognitivno-vedenjskih veščin. Kognitivno-vedenjska terapija (KPV) lahko zmanjša tveganje za depresijo tudi do 50 odstotkov. Terapija je usmerjena v pacientove 'tukaj in zdaj' težave in se osredotoča na razvijanje skupnega pogleda pacienta in terapevta na težave, ki ga pestijo, ter pacienta opremi z učinkovitimi orodji za obvladovanje težav. Terapevti, ki so usposobljeni za izvajanje kognitivno-vedenjske terapije, so objavljeni na spletni strani Društva za vedenjsko in kognitivno terapijo (drustvo-vkt.org).
Lotite se meditacije in čuječnosti. Te tehnike vam lahko pomagajo, da se osvobodite negativnih misli. Pomagajo vam tudi zmanjšati stres, kar je zelo pomembna veščina, glede na to da je stres eden od sprožilcev depresije.
Bodite redno telesno aktivni. Telesna aktivnost lahko tveganje za depresijo zmanjša za 12 odstotkov. Študije kažejo, da lahko pomaga že ena ura zmerne telesne aktivnosti tedensko.
Prehranjujte se zdravo. Zdrava prehrana je ključna za preprečevanje depresije. Strokovnjaki priporočajo veliko listnate zelenjave in morskih sadežev, še posebej školjk, dagenj in ostrig, ki vsebujejo veliko železa, selena, cinka, vitamina B12 in protivnetnih omega 3 maščobnih kislin. Sledenje mediteranski dieti je prav tako lahko koristno, saj so to vrsto prehranjevanja študije povezale s 30- do 50-odstotnim zmanjšanjem tveganja za depresijo.
Udeležite se delavnice. Podpora pri spoprijemanju z depresijo. Delavnice se izvajajo v okviru posameznih centrov v zdravstvenih domovih po celi Sloveniji in so namenjene vsem posameznikom, ki jih obremenjujejo simptomi depresije (ni nujno, da imajo postavljeno diagnozo depresije), in njihovim svojcem. Več informacij: NIJZ.

Če pri sebi ali pri svojem bližnjem prepoznate znake depresije, čim prej poiščite pravo pomoč. Vaše življenje lahko spet postane čudovito.

Fotografija: Bigstock

 

Komentarji