background image

Ali vzgajate zdravega otroka?


Vsi starši želimo, da bi bili naši otroci zdravi, zato jim zagotavljamo zdrave obroke, jih spodbujamo, da tekajo po vrtu, in jih opominjamo, da si morajo zvečer ščetkati zobe. Za dejansko blagostanje pa otrok potrebuje tudi zdrav um.

Kako lahko torej vzgojimo izpopolnjenega odraslega, ki bo telesno zdrav, vztrajen in sočuten do drugih? Tukaj vam predstavljamo nekaj ključnih komponent takšne vzgoje.

Naučite jih hvaležnosti

Bo vaš otrok dolgoročno srečnejši in bolj zdrav, če ga naučite, da bo spoštoval, kar ima? Zdi se, da je tako. Raziskava, ki so jo izvedli na Državni univerzi v Kaliforniji, je pokazala, da so hvaležni najstniki bolj zadovoljni z življenjem in redkeje zlorabljajo droge in alkohol kot tisti, ki niso.

Štiriletna študija adolescentov je pokazala, da so bili najbolj hvaležni 17 odstotkov srečnejši kot tisti, ki so bili manj hvaležni. V enakem obdobju so tudi pokazali 13-odstoten upad negativnih čustev in 15-odstoten upad simptomov depresije. „Ta odkritja kažejo, da je hvaležnost močno povezana z življenjskimi sposobnostmi, kot so sodelovanje, smisel, kreativnost in vztrajnost,“ je povedal Giacomo Bono, vodja raziskave.

KAJ LAHKO NAREDITE
Začnite tako, da svojim otrokom ne servirate vsega, kar zahtevajo. V nekaterih primerih jih boste tako naučili čakati na želeno, v drugih načinov, kako si želeno zaslužiti, ali pa, da včasih preprosto morajo reči ne. Ko bodo kaj dobili, se jim bo to zdelo nekaj posebnega, darilo, ne njihova pravica.

Obstaja tudi trik, s katerim lahko otroku pomagate prepoznati, kako srečni so, ne da bi pri tem v njih zbudili občutek krivde. Dopovejte jim, da se ne smejo primerjati s tistimi, ki imajo več – naj pogledajo naokoli in videli bodo, da obstaja ogromno otrok, ki imajo veliko manj. Tako bodo spoznali in razumeli, da vsi otroci nimajo enakih materialnih in življenjskih priložnosti, kot jih imajo sami.

Odpravite negativne predstave o hrani

Pozitivni odnos do hrane vašemu otroku ne bo pomagal le pri vzdrževanju zdrave telesne teže, temveč bo ohranjal tudi njegovo psihično zdravje. Otroci in najstniki, ki se prenajedajo, ne tvegajo le previsoke telesne teže ali debelosti, temveč so tudi dvakrat pogosteje depresivni in prej poskusijo marihuano in druge droge, kot poroča ameriški zbornik Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine. Prenajedanje predstavlja neko vrsto izgube nadzora.

Starši morajo otrokom dopovedati, da je hrana nekaj, v čemer bi naj uživali, ne razlog za strah. Če dobi otrok občutek krivde ob hrani ali se je boji, obstaja tveganje, da bo kasneje kronično na dietah ali bo privzel napačne prehranske navade.

KAJ LAHKO NAREDITE
Otroka naučite, da je hrana energija, a da je v slastnem obroku potrebno uživati. Hrane ne označujte za 'dobro' in 'slabo', prav tako pa je ne uporabljajte kot nagrado ali kazen za otroka. Prav tako hrane ne uporabljajte za tolažbo, saj bo drugače v stiski prej posegel po njej. Otroka raje naučite poslušati lastno telo. Spodbujajte ga, naj je počasi, da bo pravočasno začutil, kdaj je sit. Če imate občutek, da je preveč, ga raje vprašajte, če ima dovolj, kot da mu poveste, da je že pojedel preveč.

Redni skupni družinski obroki bodo tudi izboljšali psihično zdravje vašega najstnika, kot je pokazala študija, katere rezultati so bili objavljeni v zborniku Journal of Adolescent Health. Skupni družinski obroki blagodejno vplivajo na čustveno zdravje otrok, ki so tudi prej pripravljeni pomagati drugim in so bolj zadovoljni v življenju.

Poudarjajte prednosti telesne aktivnosti

Fit otroci pogosteje odrastejo v fit odrasle, zato je zagotavljanje redne fizične aktivnosti, ki je del vsakodnevne rutine, resnično nujno. Otroci od tretjega do osemnajstega leta starosti potrebujejo vsaj eno uro srednje do zelo aktivne vadbe na dan.

Če jim boste pomagali ohranjati telesno pripravljenost, jim boste dali darilo za vse življenje. Neka ameriška študija je pokazala, da imajo petletniki, ki so le malce bolj fizično aktivni od povprečnih priporočil, pri osmih in enajstih letih manj telesne maščobe kot najstniki, ki so manj aktivni, kar nakazuje, da ima fizična aktivnost zaščitni učinek na metabolizem.

Raziskave so pokazale, da fizična aktivnost otrokom pomaga tudi pri obvladovanju stresa, najstniki, ki so aktivni v ekipnih športih, pa kažejo manjše tveganje za razvoj mentalnih bolezni. Sodeč po študijah imajo najbolj fizično fit otroci, stari od 10 do 13 let, tudi najboljše rezultate na testih in višje ocene.

KAJ LAHKO NAREDITE
Če želite svojemu otroku vcepiti ljubezen do telesne aktivnosti, poiščite takšno, ki ga zanima in je najbolj primerna zanj. Otrok bo vsekakor raje vztrajal pri športu, ki ga veseli, tudi če gre za takšnega, ki ga načeloma ne bi sami izbrali zanj. Nato pa tudi sami pokažite enako pozitiven odnos do fizične pripravljenosti, kot ga želite videti pri njem. Študija, ki so jo izvedli na britanski univerzi v Essexu, je pokazala, da so otroci, katerih starši niso fizično aktivni, v kar 50 odstotkih primerov manj fit kot otroci bolj aktivnih staršev.

Naučite jih sočutja

Za sočutne otroke pravimo, da imajo dobro srce, a obstaja precejšnja možnost, da je njihovo srce tudi bolj zdravo. Študija Univerze v Britanski Kolumbiji je pokazala, da imajo srednješolci, ki eno uro na teden pomagajo mlajšim dijakom v lokalnih obšolskih programih, po desetih tednih manj vnetij, nižji holesterol in nižji indeks telesne mase kot dijaki, ki še niso začeli pomagati. Pri prostovoljcih, ki so pokazali največ sočutja in največji poskok v altruističnem vedenju, je bil viden tudi največji poskok v zdravju srčno-žilnega sistema.

KAJ LAHKO NAREDITE
Sočutje je sposobnost, da razmišljate onkraj lastnih potreb in čustev. Sočutne otroke imajo sovrstniki raje, ker veliko redkeje nadlegujejo ali škodijo drugim. Prav tako se veliko pogosteje dobro počutijo v svoji koži.

Kako lahko najbolj učinkovito razvijemo sočutje pri otroku? Začnite s pogovorom o čustvih drugih. Otroku na primer povejte: „Metka se je počutila, da je nihče ne mara, ker ni prišla na vrsto pri odbojki.“ Prav tako spremljajte čustva svojega otroka in se z njim pogovarjajte o vzrokih zanje. Tako bodo bolje razumeli lastna čustva in posledično tudi čustva drugih.

Sočutni otroci se tudi prej opravičijo, če naredijo kaj narobe, hkrati pa tudi veliko pogosteje dajejo komplimente in hvalijo tuje dosežke.

Pomagajte jim obvladovati stres

V večini primerov je naša prva reakcija ta, da skušamo otroka zaščititi pred vsemi stresnimi situacijami, kar pa je dejansko vse prej kot dobro. Če jim ne pomagamo pri iskanju načinov za obvladovanje takšnih situacij, zelo negativno vplivamo na njihovo dobrobit. Nedavna študija je pokazala, da so otroci, ki se izogibajo stresnim situacijam, na primer govorjenju v javnosti, leto kasneje še bolj v strahu pred tovrstnimi situacijami kot otroci, ki se soočijo s svojimi strahovi.

Sposobnost reševanja težav lahko vpliva celo na vzdrževanje zdrave telesne teže. Študija, objavljena v zborniku Appetite, je pokazala, da imajo otroci, ki se slabo odzivajo na stres, višji indeks telesne mase in pogosteje jedo, ko niso lačni, kot otroci, ki se znajo spopasti s stresom.

KAJ LAHKO NAREDITE
Namesto da bi svojemu otroku povedali, kaj mora narediti, mu pokažite, kaj lahko naredi. Veliko otrok ne zna reševati lastnih problemov, ker to namesto njih počnejo starši. Če ima otrok priložnost načrtovati različne rešitve problema, se počuti, da ima nadzor nad situacijo.

Otroci izjemno pogosto drobne probleme napihnejo izven vseh meja in temu primerno tudi reagirajo. Otroku raje pokažite, kako lahko problem razbije na manjše, obvladljive kose, in ga nato spodbudite, naj ga poskuša rešiti (in ni nujno, da mora biti rešitev popolna) in odkriti, kaj v različnih situacijah deluje in kaj ne.

In ne pozabite …
POUDARJATI POMENA SPANCA

Določanje večerne rutine, ki se je potem tudi držite, otroke nauči prednosti kakovostnega spanca. Slabe spalne navade so povezane z večjim tveganjem za povišan holesterol in krvni pritisk pri najstnikih, pa tudi višji indeks telesne mase. Otroci potrebujejo vsaj deset ur spanca na noč, najstniki pa vsaj osem. Vsaj uro prej je treba izklopiti računalnike in telefone, da se lahko telo primerno pripravi na spanec.

Fotografije: Profimedia

Preberite tudi


Komentarji