background image

Presni užitki


Sveže zelenjave in sadja je vedno več na prodajnih policah, tržnicah in tudi naših vrtovih, visoke temperature zunaj pa nas pogosto odvrnejo od kuhanja. Prepustite se presnim užitkom ...

Civilizacijski napredek je v mnogo čem zavrl napredek človeka z vidika prehrane. Vse pogosteje se prehranjujemo z živili, ki so se z industrijsko, kemično in tehnološko predelavo oddaljile od naravne oblike. Poleg tega kuhanje in druge vrste termične obdelave vplivajo tudi na izgubo dragocenih sestavin živil. Tako se v zadnjem času vse bolj govori o dobrobitih presne, surove hrane, ki poleg surovega sadja in zelenjave zajema tudi uživanje semen, oreščkov, žitaric, alg, divjih in zdravilnih rastlin, hladnostiskanih olj in sokov, kalčkov, in mikrozelenja, ki niso bili termično obdelani.

Zakaj je bolj zdrava toplotno neobdelana hrana?

Med kuhanjem se v hrani uniči encime, klorofil (ki je nujen za oskrbo telesa in vseh celic s kisikom), določeni vitamini, še posebno vitamin C, veliko antioksidantov in ostalih zdravilnih fitokemikalij. Encime imenujemo 'iskrice življenja', saj spodbujajo metabolne procese, vplivajo na pravilno celično dihanje, oskrbujejo kri in tkiva s kisikom, razfrajujejo maščobe in ogljikove hidrate. Termična obdelava maščob in olj, kar je danes zelo razširjeno, lahko slabo vpliva na zdravje.

Med segrevanjem maščob in olj na višjih temperaturah se ustvarijo lipidni peroksidi, zelo strupeni prosti radikali, odgovorni za nastanek osteoporoze, srčno-žilnih bolezni, možganske kapi, malignih obolenj, motenj imunskega sistema in ostalih bolezni. Zanimiv je eksperiment ruskega strokovnjaka dr. Kušakova, na osnovi katerega je ugotovil, da organizem obravnava termično obdelana živila kot tujke, zaradi česar se odzove tako, da ustvari več levkocitov – kot v primeru okužb.

Isti strokovnjak je prav tako dokazal, da organizem ne bo tako reagiral, če bomo zaužili velik obrok sveže zelenjave ali sadja pol ure pred običajnim obrokom. Vsekakor pa moramo omeniti, da nekatera živila niso primerna za uživanje v surovi obliki. To so na primer stročnice (razen če gre za kalčke) in nekatere sodobne vrste žiraric, saj jih telo težko prebavi, če se jih predhodno toplotno ne obdela.

Ugoden vpliv na telo

Surova rastlinska hrana lahko pomaga človeku, da prepreči razvoj bolezni, očisti organizem strupov in odpravi številna obolenja. Ljudje, ki uživajo presno hrano, vnesejo v telo veliko količino encimov in vitaminov, zaradi česar imajo več fizične in mentalne energije. Prav tako se spodbudi regenerativne procese, vel organizem pa ostaja mladosten.  Prav tako imajo presnojedci boljši spanec, so psihično bolj stabilni, redkeje trpijo zaradi prebavnih težav (predvsem zaprtja), imajo zdravo kri, razstrupljanje telesa je uspešno.

Kot zanimivost pa je drugačen, predvsem bolj mil, tudi njihov telesni vonj, ni jim treba uporabljati umetnih dišav, antiperspirantov in parfumov, saj njihov znoj nima neprijetnega vonja. Prednosti presne prehrane lahko poudarimo tudi z vidika časa za pripravo obrokov, kar je predvsem velika obremenitev za sodobne ženske in gospodinje. Takšna hrana je tudi bistveno cenejša in boste lahko veliko privarčevali. Če gojite svojo zelenjavo in sadje pa še posebno.

Surova hrana – predvsem sadje in zelenjava – je polna antioksidantov, ki spodbujajo imunski sistem, nevtralizirajo proste radikale in odstranjuje poškodbe celičnih sten, ki nastanejo zaradi slednji. Na ta način antioksidanti delujejo preventivno na nastanek številnih degenerativnih bolezni, celo malignih obolenj, ter znatno preprečujejo prezgodnje staranje.

Fotografije: BigStock 

Preberite tudi


Komentarji