background image

7 nasvetov za odlično zaščito


Naredite vse, kar je v vaši moči, da bi škodljiv vpliv sončnih žarkov na kožo znižali na minimum.

Proces temnenja kože se začne, takoj ko ultravijolični žarki prodrejo v kožo, saj sončni žarki spodbujajo proizvodnjo melanina v vrhnjih slojih kožnih celic. Melanin omogoča, da dobite zagorelo polt, istočasno pa varuje kožne celice pred propadanjem. Tako enostaven, a hkrati neverjeten mehanizem. Vse bi bilo v redu, če ozonska luknja ne bi bila vsako leto večja …

Dolgotrajno izpostavljanje sončnim žarkom lahko izzove opekline in dokazano pospešuje staranje kože. Da svojega zagorelega videza, ki si ga tako želite in menite, da je še vedno v modi, ne bi predrago plačali, pravočasno razmislite o možnih posledicah in ne zanemarite zdravniških nasvetov o UV-zaščiti.

V telo vnesite dovolj antioksidantov

Deset dni pred daljšim sončenjem (torej pred načrtovanim dopustom ob morju) v svojo dnevno prehrano vnesite čim več surove hrane. Osredotočite se predsvem na sadje in zelenjavo, bogata z vitamini A, B, C in E, selenom in cinkom: pomaranče, maline, jabolka, grozdje, ananas, melone, paprike, paradižnike, kumare, koščičasto sadje, hladno stiskana olja, sirotko, sveže stisnjene sokove in zeliščne čaje. Takšen prehranjevalni načrt vas bo preskrbel s prepotrebnimi antioksidanti, zaradi katerih bo organizem bolj odporen na proste radikale, ki nastajajo v telesu, ko se izpostavljate soncu.

Ne jemljite fotosenzitivnih zdravil

Če vsakodnevno jemljete antibiotike, antidiabetike, kontracepcijske tablete ali katero drugo zdravilo, se pred načrtovanim izpostavljanjem soncu posvetujte z zdravnikom. Povprašajte ga, ali so vaša predpisana zdravila fotosenzitivna (povzročajo preobčutljivost kože na sonce). Če so, naj vam predpiše takšna, ki s soncem ne reagirajo, kljub temu pa se izogibajte daljšemu zadrževanju na soncu, ko jemljete zdravila. Ne uporabljajte krem in losjonov z alfa in beta hidroksi kislinami, eteričnimi olji, retinolom in parafinom, niti naravna olja in parfume. Vsi ti izdelki lahko povečajo občutljivost kože na sonce in povzročijo opekline ter alergijske reakcije, ki se pokaže kot srbečica, vodeni izpuščaji in ekcemi.

Mažite se pogosto in obilno

Prvi sloj izdelka, ki vsebuje zaščitni faktor, nanesite pol ure pred odhodom na prosto, na plaži pa vsako uro in pol nanesite nov sloj. Pri tem ne bodite varčni. Za optimalno in popolno zaščito pred soncem bi morali na površino kože nanesti 2 mg izdelka na kvadratni centimeter kože. Dobro in preprosto pravilo je, da se na koži ustvari enakomeren film, ki ga, ko se vpije, vtremo v kožo. Za celotno telo (srednje velike osebe) potrebujemo 35 mg izdelka za enkratni nanos. Če ne nanesete zadostne plasti izdelka, to bistveno zniža zaščitni faktor. Ne pozabite nanesti zaščitnega sredstva na konice ušes, veke in nosni greben, ker so ta mesta soncu zelo izpostavljena. Pogosto se zanemari tudi dekolte, čelo, zgornjo stran stopal pa tudi mesta, ki mejijo na obleko, na primer pod naramnicami kopalk. Vaše ustnice so najbolj občutljive, ker same niso sposobne zgraditi svoje zaščite. Uporabite kremo ali glos z zelo visokim zaščitnim faktorjem.

Zakaj je nujno obilno nanašanje kreme z zaščitnim faktorjem? Prvič zato, ker izgublja funkcijo zaradi znoja in vode. Drugič, ker prepušča sončne žarke, če je nanesena površno in v pretankem sloju. Kremo nanesite, tudi če nameravate le plavati in se po njem takoj odpravite v zaprt prostor. Voda vas bo ohladila in zato ne boste imeli pekočega občutka na koži, kljub temu pa bodo UV-žarki prodirali skozi vodo do kože in jo poškodovali. Veliko nevarnost predstavljajo tudi odsevi od vode, ki so še posebno nevarni zato, ker lahko v nekaterih okoliščinah večkratno povečajo vrednost UV-indeksa.

Nosite pokrivalo in sončna očala

Na plaži obvezno tudi nosite klobuk s širokimi krajci in sončna očala – ampak ne katera koli, temveč kakovostna s sivimi, zeleni ali rjavimi stekli, ki nudijo stoodstotno zaščito pred UV-žarki, in z okvirjem, ki je ukrivljen po obliki glave. Takšna očala ne dovolijo, da bi škodljivi sončni žarki s strani prodrli v vaše oči. Poleg tega da boste z očali in klobukom na plaži pokazali tudi svoj modni slog, vas bodo zaščitili pred sončarico in poškodbami notranjih tkiv oči in vida, kar prav tako povzročijo ultraviolični žarki.

Uporabljajte izdelke z UVA- in UVB-filtri

Poleg tega da je pomembno, da ima krema visok zaščitni faktor (priporoča se uporaba najmanj ZF 30), je pomembno tudi, da ščiti tako pred UVB- kot UVA-žarki. Na trgu je veliko izdelkov, ki vsebujejo le filtre za žarke UVB, ki povzročijo temnenje kože, a ne zagotovijo obrambe pred prodorom veliko nevarnejših žarkov UVA skozi kožo. Žarki UVA namreč prodirajo globlje v kožo in vplivajo na pigment ter izzovejo neposredno pigmentacijo kože. Takšno sevanje lahko izzove poškodbe strukture DNK, ustvari proste radikale in uniči celične membrane. To pomeni, da so žarki UVA krivci za prezgodnje staranje kože in mutacije njenih celic.

Kemični in fizikalni UV-filtri

Izdelki za zaščito pred soncem vsebujejo tako kemične kot tudi fizikalne filtre, ki delujejo kot ščit med soncem in vašo kožo. Fizikalni zaščitni filtri so anorganske snovi, ki UV-žarke, ki padajo na njihovo površino, odbijejo in/ali sipajo. Ti filtri ne prodrejo v kožo. Običajno gre za mineralne pigmente, npr. titanov dioksid. Kemični filtri so organske, aromatske spojine, ki lahko absorbirajo UV-žarke. Učinkovito UV-zaščito dosežemo s kombinacijo UVA- in UVB-filtrov (tako imenovana širokopasovna zaščita) ter z dodatkom antioksidantov, ki zmanjšajo tvorbo prostih radikalov.

Zaščitni faktor, ki je podan na embalaži izdelka za zaščito pred soncem, se nanaša na zaščitni učinek proti UVB-žarkom in vam pove, koliko dlje se lahko zadržujete na soncu z zaščiteno kožo v primerjavi z nezaščiteno, dokler se ne pojavi vidni UVB-eritem.

Avstralski standard, trenutno edina metoda za merjenje UVA-sevanja, zahteva, da izdelek za zaščito pred soncem absorbira najmanj 90 odstotkov UVA-žarkov.

Dobri izdelki za zaščito pred soncem

Tu je nekaj nasvetov za hiter in uspešen nakup obvezne poletne opreme:

- Izbirajte izdelke, ki imajo na deklaraciji zapisane oznake SPF (ali ZF), UVB in UVA.

- Preberite sestavine na deklaracijah, potem pa izločite tiste, ki imajo zapisan oksibenzon (čeprav še ni popolnoma potrjeno, se sumi, da ta snov ruši delovanje hormonov v telesu in povečuje tveganje za nastanek kožnega raka) in retinol pemlitit (oblika vitamina A, za katerega se prav tako sumi, da doprinese k razvoju kožnih tumorjev in melanoma).

- Pri nakupu ne boste zgrešili, če se boste odločili za izdelke za zaščito pred soncem z mineralnimi delci, ki se v nasprotju s sintetičnimi v kožo ne vpijejo in so fotostabilni.

- Izberete pa lahko tudi katere od drugih izdelkov, ki vsebujejo vlažilne in reparativne sestavine (ureo, izvleček aloje vere, jojobovo olje, vitamin E).

- Izdelki za zaščito pred sončenjem naj bodo vodoodporni, saj se s kože ne bodo sprali tako hitro – še posebno med kopanjem in potenjem.

Fotografija: BigStock

Preberite tudi


Komentarji